Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Jørn Villumsen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De digitale ’opkomlinge’ ser sig altså ikke tilbage

Gang på gang reagerer store virksomheder eller tidligere monopolhavere med fornægtelse, når markedet udfordrer dem.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mønsteret er i virkeligheden urgammelt: I starten af 1960’erne betragtede de amerikanske elektronikmastodonter overbærende det aparte påhit fra den japanske opkomling, da Sony introducerede et fjernsyn, man dels kunne flytte rundt på, dels havde råd til at betale. Herregud: Som om dét på nogen måde skulle kunne true deres indtjening; enhver vidste jo, at TV-sening var et luksustilbud til de rige.

Skal vi blot stille og roligt konstatere: Den, der ler sidst – ler bedst. Helt på samme måde i øvrigt, som da Kodak overbevist om egen uovervindelighed forsømte at tage den digitale udvikling alvorligt. Eller da musikbranchen mente, at downloads var en døgnflue. Eller da de gamle flyselskaber ikke fandt anledning til at ændre på noget som helst, blot fordi nogle opkomlinge begyndte at flyve til den halve pris – enhver kunne jo sige sig selv, at passagererne var villige til at betale flere tusinde kroner for ’ekstra service’.

LÆS MERE

Forleden kunne jeg så læse, hvordan direktøren for de danske biografer, Kim Pedersen, hopper lige lukt ned i en lignende total fornægtelse af virkeligheden.

I et længere, stærkt forurettet indlæg på www.danske-biografer.dk kritiserer han blandt andet teleindustrien – som jeg som bekendt repræsenterer – for at give forbrugerne mulighed for at se film via internettet. Han giver således teleindustrien ansvaret for en dalende indtægt i filmbranchen qua færre solgte biografbilletter og efterfølgende dalende kvalitet i udbuddet af film. Han beklager tilmed, at teleindustrien ikke forstår filmbranchens udfordringer.

Jeg vil mene, at jeg til fulde forstår, at en omsætningsnedgang på 66 procent er et problem. Men i mine øjne er dette ikke filmbranchens største problem. Så længe biograferne ikke selv tager ansvar for disse udfordringer, men i stedet skyder skylden på andre og i et indlæg med et frontalangreb på teleindustrien hele fire gange nævner, at filmbranchen skal hjælpes, ja så har vi et problem.

Virksomhedsledere kan udvise enten 'denial' eller 'embracing'. De, der vælger første alternativ, taber. Hvorimod dem, der tager udfordringen op, går sejrrigt ud

At Kim Pedersen helst så, at vi alle sammen gik mere i biografen, er fair nok. Det får han sine penge for at mene. Men må jeg ikke stille og roligt virkelighedskorrigere biografernes førstemand: Han har tidligere haft monopol på at vise film i årtier. Men den tid, da 19-forestillingen var det ugentlige absolutte fikspunkt er definitivt slut. Uanset om han vil det eller ej. Det betyder ikke, at biograferne har udspillet deres rolle. Der skal nok være plads til dem, hvis de spiller deres kort fornuftigt. Men jeg kan love Kim Pedersen, at metoden ikke er at fornægte fremtiden – den lader sig ikke stoppe. Lige så lidt som digitalfotografering eller lavpris-fly gjorde det.

Forudsætningerne for at drive en biograf og producere film har ændret sig. Teleindustrien stiller en teknologi til rådighed, som forbrugerne tager imod med åbne arme, og de labber film i sig - hvor som helst, når som helst. Og virksomheder som Netflix griber denne mulighed med kyshånd, og som så mange andre succesfulde innovative virksomheder baserer de deres forretningsmodel på en bedre pris og højere grad af brugervenlighed end tidligere tilbud.

Kim Pedersen konkluderer selv, at tilskuerantallet i de danske biografer på både danske og udenlandske film i 2015 ser ud til at blive det bedste i 34 år. Så man fristes til at tænke, om branchen allerede er i gang med at tilpasse sig situationen. Om ikke andet, så kan Kim Pedersen trøste sig med, at han ikke står alene med et tvingende behov for at skulle omstille sig til fremtiden. Hvor er for eksempel TV-stationernes seriøse svar på Netflix? Hotel-branchens modspil til Airbnb? Eller taxa-vognmændene, der strammer sig an for at matche den hurtighed og fleksibilitet, som Uber er udtryk for?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

SE DEBAT-TV

Vi ofrer værdien af øjeblikket, vi veksler trygheden i sikkerhed til trygheden i fremdrift, og vi risikerer en total form for ansvarsindividualisering, hvor vi er i stand til at lave alting om. Lad os sige stop. Kilde: politiken.tv / Tilrettelæggelse: Johannes Skov Andersen / Producer: Henrik Haupt

Svaret blafrer i vinden. TV-stationerne klamrer sig til, at de er bedst – sådan bare fordi. Hotelejerne fortæller os, at Airbnb slet ikke er brugbart alternativ, samtidig med, at private udlejere tager flere og flere af deres overnatninger. Og Taxa-branchen jamrer over ’unfair konkurrence’, når sagen snarere er, at der blot er kommet en spiller ind, der rimeligvis forsøger at udfordre en servicebranche på netop – service. Som direktør for et teleselskab har jeg selv oplevet dette bagstræberi, når jeg er gået ud med nye produkter for at udfordre markedet. Hver gang har reaktionen fra kollegerne båret præg af, at det var højst upassende, at vi ikke bare kunne lade tingene være, som de altid har været.

Den amerikanske ledelses-ekspert Clayton Christensen har forsket i fænomenet i årtier. Han er nået til den konklusion, at virksomhedsledere kan udvise enten ’denial’ eller ’embracing’. De, der vælger første alternativ, taber. Hvorimod dem, der tager udfordringen op, går sejrrigt ud. Bare mærkeligt, at der skal gå så lang tid, før ti-øren falder. Og jeg kan hilse og sige, at ’opkomlingene’ derude ikke ser sig tilbage.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden