Børn venter på en rigtig julemand - ham der fjerner kontanthjælpsloftet

Tegning: Jørn Villumsen
Tegning: Jørn Villumsen
Lyt til artiklen

Jeg var der ikke selv. Det er næsten et traume, at jeg konsekvent går glip af de gode gamle dage, hvor alting var meget sjovere. Jeg er også altid gået hjem, inden de virkelig sjove skandaler rammer julefrokosten. I ved, dem man taler om i flere år efter. Vælger jeg endelig at blive, kan jeg være helt sikker på en skandalefri julefrokost. Fordi jeg altid går glip af det legendarisk morsomme, var jeg ikke tilstede, det år Birgit aflyste julen.

Birgit havde pyntet op i klassen. Der var lagt et stort stykke arbejde i processen. Nisser, hjerter, flettede stjerner og hjemmebagte småkager af de gode med rigtig smør og vanilje. Birgit havde pakket småkagerne i små poser. En pose til hvert barn. Der var en lille sløjfe omkring hver pose. Der var fundet julemusik frem, og alt var klar til at hygge igennem. Der var bare ét problem: Børnene var ikke klar til julehygge. Lige præcis på dagen for hygge valgte de at være sure, tvære og på tværs på den provokerende og intimiderende måde, som kun teenagere kan være det.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her