Tegning: Roald Als

Tegning: Roald Als

Debat

Det er skræmmende at se Socialdemokraterne bryde fuldstændig med deres ideologi

Det handler ikke længere om mennesker. Det handler om tom retorik. Og meningsmålinger.

Debat

Pernille Schnoor har desværre ret i, at det er svært at kende Socialdemokraternes menneskesyn. Som politisk næstformand for den socialdemokratiske studenterforening Frit Forum Roskilde føler jeg mig nødsaget til at slå alarm over for den politiske deroute, som Socialdemokraterne i løbet af de seneste par år har begivet sig ud på.

Når jeg ser Socialdemokraternes karakteristiske røde rose, bliver mine tanker ikke længere ledt hen på et parti, som kæmper for medmenneskelighed og solidaritet. I stedet ser jeg et parti, som ikke længere lader ideologien komme først. Et parti, hvor taburetter og ministerbiler prioriteres frem for tryghed.

Med udsigt til strammere regler for familiesammenføring er det navnlig flygtningene, som mærker dette for tiden.

RITT BJERREGAARD

Socialdemokraterne har siden partiets stiftelse i 1871 haft kolossal betydning for udviklingen af det danske velfærdssamfund. Fokus på det enkelte menneskes tryghed og ret til velfærdsydelser har gjort Danmark til, hvad det er i dag – et forbillede for stort set alle andre nationer. Men noget har ændret sig gennem de seneste år.

Det handler ikke længere om mennesker. Det handler om tom retorik. Og meningsmålinger.

Man skal ikke være professor for at gennemskue, at Socialdemokraternes markante værdipolitiske højredrejning er kommet til med håb om at tiltrække vælgere fra Venstre og i særdeleshed Dansk Folkeparti

Det har været decideret skræmmende at se, hvorledes Socialdemokraterne har brudt fuldstændig med deres ideologiske ståsted. Man skal således ikke være professor for at gennemskue, at Socialdemokraternes markante værdipolitiske højredrejning er kommet til med håb om at tiltrække vælgere fra Venstre og i særdeleshed Dansk Folkeparti.

BRIAN ESBENSEN

Selvfølgelig kan vi ikke i Danmark tage imod alle flygtninge. Men vi bør bestemt tage vores andel. Og for et parti, som er bygget på solidaritet, er det uhyre pinligt, hvordan man vil have Danmark til at agere usolidarisk over for andre vestlige lande, som vi tvinger til at tage flere flygtninge.

Min bekymring bunder ikke i, at der er kommet en enkelt uheldig kommentar, men i et helhedsbillede, som tegner et nyt og anderledes Socialdemokrati; et Socialdemokrati, der taler ned til de svageste: flygtningene.

Det er mig ubegribeligt, at Socialdemokraterne vil tvinge traumatiserede krigsflygtninge i arbejde og fratage dem deres smykker. Og jeg kan slet ikke se, det skulle være socialdemokratisk at stramme reglerne for familiesammenføring. Det er ikke værdigt!

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce