»Vil du vide, hvordan det står til med kærligheden, skal du se på de seneste trends inden for datingområdet. Forleden kørte jeg i tog fra Heathrow lufthavn til centrum af London, hvor jeg faldt over overskriften: ’Udlicitér dit online-liv til en cyber-tjener’ i en avis. Det er en service, hvor man tilbyder folk at lave datingprofilerne for dem, at søge efter deres præferencer og kontakte potentielle kandidater for dem. Du behøver kun at møde op på et bestemt tidspunkt og sted – resten er ordnet. Er det ikke absurd? Vi er nået dertil, hvor vi udliciterer selve essensen af det at forelske sig, og ideologien bag er klar: Du har ikke råd til at fjerne fokus fra dit travle arbejde og karriere – vi gør det for dig. Det er den totale kommercialisering af kærlighed«.
Ordene kommer fra den kroatiske filosof, aktivist og forfatter, Srecko Horvat, der sidste år udgav bogen ’The Radicality of Love’. Horvat forsøger her at rehabilitere ideen om kærlighed, som ifølge ham er forsvundet i et trekløver af følelsesrationalisering, forbrugerisme og ny teknologi.
»På den ene side har du teknologi og på den anden har du økonomi, og sætter du dem sammen, har du et mareridt, der viser, hvad der er ved at ske med kærligheden, og hvordan fremtiden ser ud«.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind
Skriv kommentar