Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tro. For Troels Nymann (t.h.) var det rart at være sammen med andre kristne fra gymnasiet. Privatfoto fra en interrailtur.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kristen i gymnasiet: »Det udfordrede mig«

Jeg fik meget ud af at være sammen med folk, som ikke troede på det samme som mig.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som kristen på et gymnasium i Hillerød følte jeg mig mest i mindretal, når det kom til værdiforskellene. Jeg ønskede eksempelvis ikke at gå all in på den danske drukkultur, men foretrak en fredagsøl over et spil meyer. Mit syn på sex var også anderledes end de flestes.

Jeg fik meget ud af at være sammen med folk, som ikke troede på det samme som mig. Det udfordrede mig. Jeg kunne sidde og læse Kierkegaard med en ikkekristen, mens vi røg smøger i frikvarteret. Men alene det, at jeg troede på Gud, var bizart for mange.

Min kristne tro var ofte en fordel, da meget af stoffet i gymnasiet er rundet af en kristen tradition. Men i faget religion syntes jeg ikke altid, at det var sjovt.

Vores lærer valgte på et tidspunkt en tekst, som mange gymnasieelever læser, der inddeler kristne i to grupper: investerings- og provokationskristne. Der oplevede jeg lidt at blive kastet i investeringskristen-kassen – altså at jeg udelukkende tror (investerer) for at blive frelst, reddet og komme i efterlivet.

Jeg mener, at Bibelen er værd at leve efter, men min tro er meget mere end en ’investering’. Det irriterede mig dengang.

Vi havde også en lille forening på skolen af kristne med en lille café til skolens fester, hvor man kunne sætte sig væk fra larmen, snakke og få en kop kaffe.

De ikke-troende var velkomne. Jeg tror, at alle syntes, det var rart at have et sted at kunne gå hen, når ryggen var våd af sved fra dansegulvet. Vi talte om mange ting – også om Bibelen, og det var skønt at have et sted, man kunne få råd af de lidt ældre elever.

Det var rart at være sammen med folk, der havde samme overbevisning som en selv, men jeg ville ikke være foruden venskaberne og de gode snakke med elever, som ikke troede på det samme som mig.

I dag studerer Troels Nymann litteraturhistorie på Aarhus Universitet.

Fortalt til Tarek Omar.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts