Danskhed. Martin Henriksen fra DF svarer på, hvad danskhed er for en størrelse.
Foto: ENGEL JANUS

Danskhed. Martin Henriksen fra DF svarer på, hvad danskhed er for en størrelse.

Debat

Dansk Folkeparti: Danskhed er sindelag

Det er en forudsætning for at være dansk, at man tager danskheden til sig, skriver Martin Henriksen (DF).

Debat

Hvad vil det sige at være dansk? Dette spørgsmål har vakt ophedet debat her på det seneste. Og det er godt. Det er en væsentlig debat, som jeg hilser velkommen.

Det har blandt andet vakt opsigt, at jeg i ’Debatten’ på DR 2 for nylig gav udtryk for, at det at være født og opvokset i Danmark ikke nødvendigvis betyder, at man er dansker. På spørgsmålet om, hvorvidt den unge elevrådsformand Jens Philip Puriya Yazdani er dansker, svarede jeg naturligvis: »Det ved jeg ikke«. For hvor i alverden skulle jeg vide det fra, når jeg ikke kender manden? Jeg har fortsat vanskeligt ved at forstå, at det på nogen måde skulle være et kontroversielt synspunkt. Man kan ikke bare sætte danskhed på en enkel formel, men for mig handler det at være dansk soleklart om meget mere end blot en juridisk diskussion. Man skal være dansk i hjertet. Man skal føle sig dansk og være loyal over for Danmark. Man skal tage dansk sprog og kultur til sig og deltage i det danske samfund og vore højtider. Det handler om mere end jura. Det er ikke nok, at man har et rødbedefarvet dansk pas.

For mig er det en forudsætning for at være dansk, at man tager danskheden til sig. At målet – med tiden – er assimilation i det danske samfund snarere end integration. Man skal ville være dansk og have det mål, at ens børn skal blive danske.

Ikke alle kan og skal være danske. Der er grænser. Der er en ramme, man skal holde sig inden for. Der er helt åbenlyst mange, som er født her i landet, som slet ikke opfatter sig selv som danske. Det er et valg at bosætte sig i Danmark. Og hvis man kommer her, så skal man indrette sig efter danske normer. Det er ikke Danmark og danskerne, der skal tilpasse sig. Det er blandt andet også derfor, jeg er stærk modstander af krav om religiøst betingede særhensyn i skoler og svømmehaller.

Hvis man vil leve i et samfund indrettet efter eksempelvis islamiske normer, så må man finde et andet sted at slå sig ned.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden