Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Per Marquard Otzen.

Tegning: Per Marquard Otzen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Læsernes redaktør: Avisen bliver magasin

500.000 LO-medlemmer fik pæne lønstigninger, men vores forside handlede om tøjspild.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

MED TIL MORGENKAFFEN

Steen Flemming Jørgensen,

Vester Søgade 78, København:

Stille og roligt er avisen begyndt at ændre layout, især forsiden, hvor enkelte ikkenyhedsorienterede historier dækker hele forsiden.

Jeg er opmærksom på, at nyhederne kan læses hele døgnet på internettet, men jeg læser nyhederne via min trykte avis.

Morgenkaffen med Politiken foran mig er et af dagens højdepunkter, kære Politiken; ødelæg nu ikke disse stunder, fordi I skal råbe med i det kulturelle kor og efterhånden blive et magasin i stedet for den morgenavis, I altid har været.

Så klart blev det sagt på debatsiderne for tre uger siden, og flere læsere erklærede sig enige. »I er blevet slemme til at smække ret små ting frem og fylde hele forsiden«, skrev én. »Igen i dag er forsiderne plastret over med ikkenyheder, tegninger og magasinstof. Jeg troede aldrig, jeg skulle blive så glad for ’Hingstetidende’, som jeg får i tilgift. Der læser jeg mine nyheder«, skrev en anden. ’Hingstetidende’ må at dømme efter læserens adresse være Frederiksborg Amts Avis. Det er måske ikke noget flatterende tilnavn, men avisen fortjener dog at blive nævnt, når den nu forsyner læseren med de ønskede nyheder.

Læserne har fuldkommen ret i, at den trykte avis har ændret sig ganske dramatisk gennem de senere år: Det traditionelle nyhedsstof har slet ikke samme omfang og placering som for bare få år siden.

Dengang havde det for eksempel været fuldkommen utænkeligt, at vi ikke nævnte, at der er fremsat et mæglingsforslag for 500.000 LO-medlemmer – deriblandt mange af vores læsere, forhåbentlig.

Det skete forrige fredag, men i lørdagsavisen nævnte vi ikke med ét eneste ord, at der er lagt op til 7 procent mere i løn over 3 år – og dermed formentlig en rigtig pæn reallønsfremgang, foruden fuld løn under forældreorlov og adskillige andre forbedringer.

For få år siden kunne den historie sagtens have taget toppen af forsiden. Når arbejdsgiverne kan lukke så meget op for posen, må krisen da også være endeligt afblæst.

I stedet brugte vi forsiden til at lancere kampagnen #stoptøjspild, der skal lægge en dæmper på det umådeholdne tekstilforbrug herhjemme. Det er efter min mening en glimrende idé, selv om min hustru har meddelt mig, at det er et af avisens mere tåbelige initiativer ...

Forklaringen på redaktionens prioriteringer er, at papiravisen med deadline en gang i døgnet umuligt kan konkurrere med en netavis, der kan fortælle om begivenhederne, få øjeblikke efter at de er sket – eller ligefrem, mens de sker.

Korte nyheder kan skabe flimmer og en illusion om, at man er orienteret. I virkeligheden er man måske nærmere nyhedsrundtosset

Det er en udvikling, man kan ærgre sig over, for nyhedspulsen er med til at give liv og afveksling i en avis, og redaktionen vil da også hellere end gerne bringe nyheder i papiravisen stadigvæk – også gerne på forsiden. Den fungerer imidlertid nu også ofte som udstillingsvindue for alt det andet, der er i avisen – som tekstilkampagnen.

Man kan vælge at begræde, at nyheder taber terræn i den trykte avis, men lad os være ærlige: Helt korte nyheder kan skabe flimmer og en illusion om, at man er orienteret. I virkeligheden er man måske nærmere nyhedsrundtosset. Ofte må vi også forkorte notitser i et omfang, så de er tæt på at miste deres mening, fordi vi skærer vigtige nuancer fra. Det er redigeringsarbejde, der skal udføres med tungen lige i munden, ikke mindst når vi skal forfatte de ultrakorte nyheder, der optræder med lyseblå skrift rundt omkring i avisen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er en smagssag, om man synes om, at papiravisen er gået fra at registrere alle døgnets begivenheder til at sætte de vigtigste af dem ind i en sammenhæng, men det er efter min mening at foretrække, at skribenterne har haft tid til at researche grundigt og tænke sig grundigere om, end det er muligt, når man hænger i en nyhedsklokkestreng.

Det er også klart, at der er større risiko for, at læserne er uenige i prioriteringen, når et interview lanceres med en smagsprøve og et billede, der nærmest fylder hele forsiden, end når vi bringer en klassisk nyhed om en ny overenskomst. Men den trykte avis er et mere eksklusivt og unikt produkt, der skal tilføre dybde og perspektiv til nyhedsflimmeret.

Og lad os også være ærlige og sige, at når avisen bringer færre, men større elementer, kan det medføre, at vores geografiske prioriteringer kan forekomme påfaldende eller direkte provokerende.

Selv med min daglige gang i København kan jeg for eksempel undre mig over, at vi i denne uge så indgående beskrev ombygningsplanerne for et stort vejkryds i hovedstaden...

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden