»Unge vil hellere bo 1 time fra København end 20 minutter fra Aalborg.
Det er, som om mentaliteten bliver anderledes, når man flytter til en lille by længere ude på landet. Så har folk hurtigt en idyllisk forestilling om, at man skal kunne gå til alting. Det har man jo aldrig kunnet.
MIN DEBAT
Fra Frederikshavn til Frederiksberg - en opdagelserejse i debatdanmark
Når man bor i en lille by, skal man naturligvis pendle lidt mere. Der føler jeg, at unge danskere mangler tålmodighed til at bo i mindre byer, hvor alting ikke kan fås lige om hjørnet.
Jeg flyttede til Lønstrup for at komme i lære som keramiker, og derefter startede jeg mit eget værksted. Det er selvfølgelig svært, for i starten er man meget afhængig af turismen, men efterhånden kan man sprede salget ud over hele året.
De unge skal også turde tage chancen selv og give det den tid, det tager at falde til i en lille by, for den giver så meget igen
Men jeg tror, unge er lidt for utålmodige. I større byer er der jo flere mennesker, der kommer forbi éns butik eller café hele tiden, så der er større mulighed for at få en hurtig bekræftelse på det, man laver. Man skal vente lidt mere her i små byer.
Mange har nok også en forestilling om, at man bedre kan henvende sig til et bestemt segment i de store byer. Men det er jo også den måde, man ender i sine egne små bobler på. Det kan man ikke i små byer som den, jeg bor i.
Jeg har kunder af alle slags, og jeg har venner, der både er 20 år ældre og 20 år yngre end mig.
Det lærer man meget af, og det tror jeg, unge mennesker ville sætte stor pris på, hvis de tog chancen og flyttede til en lille by i stedet for altid at løbe stakåndet efter storbyerne.
Det er klart, at man på landsplan også skal gøre mere for at gøre det attraktivt. Stoppe med at skære på den offentlige transport herud for eksempel og gøre det nemmere at låne til boliger i de små byer.
Men de unge skal også turde tage chancen selv og give det den tid, det tager at falde til i en lille by, for den giver så meget igen.«
Fortalt til Silja Thøgersen.
fortsæt med at læse