Mor til tre og cand.psych.: Skær ned på tvungne legegrupper – vi ender med unge, der ikke har lært at begå sig socialt

Børn i dag har i forvejen alt for lidt tid, der bare kan bruges til ’ingenting’. Mange børns liv er stramt tidsstruktureret og propfuld af aktiviteter både i hverdag og weekend. Endnu et påtvunget pseudofællesskab vil bare stjæle mere af muligheden for selv at bestemme over egen tid, skriver Christel Wilms. 
Tegning: Mette Dreyer (arkiv)
Børn i dag har i forvejen alt for lidt tid, der bare kan bruges til ’ingenting’. Mange børns liv er stramt tidsstruktureret og propfuld af aktiviteter både i hverdag og weekend. Endnu et påtvunget pseudofællesskab vil bare stjæle mere af muligheden for selv at bestemme over egen tid, skriver Christel Wilms. Tegning: Mette Dreyer (arkiv)
Lyt til artiklen

Hvad betyder det for vores børns muligheder for at udvikle deres selvstændige sociale kompetencer, at de voksne i stigende grad bestemmer, at de skal lege i tvungne grupper – med tryk på skal?

Som mor til tre døtre i henholdsvis 5. klasse, 7. klasse og 1. g og som tidligere lærer og skolepsykolog har jeg efterhånden fulgt med i forskningen og debatten omkring børns udvikling i mange år. Jeg har drukket min andel tynd lunken kaffe af hvide plastikkopper til en hel del forældremøder gennem årene og har deltaget i mange arrangementsudvalg og sociale tiltag, der skulle gavne trivslen og fællesskabet i mine børns respektive klasser. Det synes jeg stadig er vigtigt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her