0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tine Byrckel om fake science: Kan du selv vurdere videnskab?

Forskellen mellem fake og fakta er ikke et spørgsmål om sandhed og usandhed.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anne-marie Steen Petersen/Politiken-Tegning
Arkivtegning: Anne-marie Steen Petersen/Politiken-Tegning
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da jeg skrev speciale i filosofi, var det efter en forunderlig rejse ind i videnskab og erkendelsesteori. Jeg undersøgte, om farver var subjektive eller objektive, visse lærere på Københavns Universitet påstod uden tøven, at vi ser hver sin røde farve inde i hovedet.

Den videnskabsmand, der fik farvekvaliteter skiftet ud med kvantiteter og dermed suspenderet det såkaldt subjektive, var Newton, det skete i ’Optikken’ fra 1730. Lys har forskellige brydningsgrader og dermed forskellige farver, viste han med et eksperiment kaldet Experimentum Crucis.

Newton påstod, at han endegyldigt fastlagde fakta om farver ved at oversætte dem til tal, og det fik betydning for al den tænkning, som knytter sig til det naturvidenskabelige verdensbillede.

Alt dette har jeg atter tænkt over med diskussionen om ’fake news’, men i endnu højere grad fordi det franske dagblad le Monde sammen med femten store internationale medier som Süddeutsche Zeitung, The New Yorker og Aftonposten hen over sommeren har taget kampen op mod et helt nyt fænomen, som de kalder ’fake science’.

Videnskab er en svær ting, fandt jeg ud af, da jeg gravede mig ned i, hvad Newton egentlig havde foretaget sig.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter