Det var, da filosofiprofessor Bent Meier Sørensen en dag byttede pladsen bag katederet ud med et sæde i auditoriet, at han opdagede det: en studerende, der i stedet for at følge med i forelæsningen havde sin computer åben, mens mail, Facebook, vejr og nyheder strøg hen over skærmen.
Og ikke engang i pausen lukkede den studerende computeren, men fortsatte ufortrødent sine ærinder ved skærmen.
Bent Meier Sørensen var ikke forundret over, at den studerende foretog sig andet end at tage noter. Snarere var han chokeret over den rastløshed, der lyste ud af både studerende og skærm.
»Det var så her, jeg indledte mit pinefulde 120 minutter lange studie i kontinuerlig afbrydelse, et studie, der skulle ændre mit syn på teknologi og skærme for altid«.
Sådan skriver Bent Meier Sørensen i sin nye bog, ’Skærmens magi’, hvor filosofiprofessoren problematiserer vores forhold til skærmen i et idéhistorisk og filosofisk perspektiv.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar