Filosof: For hver dansker, der brokker sig over, at jeg vil fratage ham retten til at spise en steak, står en potentiel klimaflygtning

Foto: Cicilie S. Andersen (arkiv)/POLFOTO
Foto: Cicilie S. Andersen (arkiv)/POLFOTO
Lyt til artiklen

Klimaudfordringerne er den største moralske udfordring, verden står over for lige nu. Men der er ingen grund til at tro, at vi kan redde kloden ved alene at appellere til folks moral. For alle og enhver har en forklaring på, at lige netop de ikke kan ændre adfærd, og den modvilje vil blive en katastrofe for alle. I stedet skal vi sætte vores lid til forpligtende globale aftaler mellem suveræne stater, mener den australske moralfilosof og professor Peter Singer.

»Jeg kan ikke se for mig, at individuelle adfærdsændringer skulle føre til forandringer hurtigt nok«, siger Peter Singer, der i august besøgte København i forbindelse med Vegetarisk Festival. Men du slipper alligevel ikke så let af kødkrogen. I al fald ikke i et moralsk perspektiv, tilføjer han.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her