Kirstine, Amalie og Maria har alle tre gjort sig mange tanker om at blive forældre. Men fælles for dem er, at de feministiske forældregrupper giver dem et rum, hvor de kan sænke paraderne, for her er der ingen forventninger om rigtige måder at være familie eller køn på.

Feministisk forælder: »Jeg betegner ikke mig selv som mor, så jeg ville føle mig malplaceret i en mødregruppe«

Amalie Ørum har Ester på seks måneder sammen med sin partner.
Amalie Ørum har Ester på seks måneder sammen med sin partner.
Lyt til artiklen

Kirstine Dalsgaard Larsen, 33 år, kommunikationskoordinator.
Har Lilian på to år. Deltog i den første faciliterede feministiske forældregruppe.

»Der er en samfundsfortælling om, at man bliver lykkelig, lige så snart man får sit barn. Så indtræder der en særlig forbindelse til barnet og en intuitiv forståelse af barnets behov. Men jeg havde ikke den umiddelbare forbindelse med mit barn. Der kom jo et barn ud, som jeg kendte lige så lidt som ethvert andet spædbarn, og jeg skulle kæmpe for at forstå og læse hendes behov. Ligesom i alle andre menneskelige relationer skulle vi lære hinanden at kende, og jeg skulle lære hende at kende for at vide, at jeg elskede hende. I gruppen kunne vi tale åbent og ærligt om det forventningspres, der også følger med at blive mor«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her