0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Professor: Vi kan roligt aflyse årets eksaminer

Hvorvidt årets eksaminer skal aflyses eller ej, er noget, som forskningen faktisk har et kvalificeret indspark til. Man skal i hvert fald ikke afholde eksaminerne, fordi man tror, det er med til at redde elevernes faglighed.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Per Marquard Otzen/Politiken-Tegning
Foto: Per Marquard Otzen/Politiken-Tegning
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Lige nu venter lærere, elever, skoleledere og forældre på, at undervisningsministeren sammen med forligskredsen træffer en beslutning om sommerens eksaminer i grundskoler og på ungdomsuddannelserne.

Det seneste skoleår har mildest talt ikke lignet noget andet, og i sommeren 2020 blev beslutningen da også, at eleverne i stedet for eksamen fik deres standpunktskarakterer overført som eksamenskarakterer på deres afgangsbevis. Det var en god idé, mente nogle, mens andre ærgrede sig over, at eleverne ikke fik den eksamenstræning, som de plejede på ungdomsuddannelserne, eller at de – som undervisningsministeren udtalte – ikke fik mulighed for at vise, hvad de havde fået ud af deres skolegang.

Men set med et forskningsblik hvad er egentlig det klogeste at gøre?

Er eksamen virkelig et godt redskab, hvis vi vil vide, hvad eleverne har fået ud af undervisningen, og er eksamenstræning virkelig den bedste måde til at fremme elevernes læring? Hvad vil konsekvensen være af at erstatte en eksamenskarakter med en standpunktskarakter givet af læreren?

Sådanne spørgsmål rammer lige ind i evalueringsforskningens resultater vedrørende eksaminers gyldighed og betydningen af hele den evaluerings- og testkultur, der i stigende grad kendetegner vores skoler.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter