Techgiganter truer dansk indholdsproduktion, hvis de kan køre friløb og ikke betaler for det indhold, man kan finde på deres platforme.

Branchefolk: Alle skal betale, hvis vi vil have dansk film, musik og tv  

Arkivtegning Philip Ytournel
Arkivtegning Philip Ytournel
Lyt til artiklen

Det siger sig selv, at jeg skal betale for den mad, jeg spiser. Og at jeg skal betale, når jeg køber et stykke tøj eller en biografbillet. Men hvad, når jeg lytter til musik på en musiktjeneste? Eller når jeg ser en film eller tv-serie derhjemme. Hvem betaler jeg egentlig til?

YouSee, Stofa eller en anden udbyder vil være et naturligt svar. Og et delvist rigtigt svar. Men ikke hele svaret. For YouSee eller andre, som sælger indholdet, har ikke lavet indholdet og ejer det derfor ikke. Alle de gode film, dramaserier, musik osv. er ejet af dem, der har skabt det: skuespillere, producenter, scenografer, musikselskaber, dramatikere, artister, filmfotografer, musikere, instruktører, journalister og mange andre. Når YouSee eller Stofa tjener penge på at videresælge indholdet, skal der betales tilbage til dem, der skabte det; til kunstnere og kulturproducenter, dvs. til rettighedshaverne. Det er det kulturelle kredsløb og et system, der har fungeret godt i Danmark i mange år.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her