Jeg var udsendt to gange i Irak og stolt af min tid som soldat. Men jeg har i årevis tumlet med spørgsmålet: Hvorfor? Hvorfor blev vi sendt i en ulovlig krig? Og hvad døde vores kammerater egentlig for?

Irak-veteran: Jeg kræver som veteran fra Irak kun svar på ét centralt spørgsmål

Foto: Peter Hove Olesen/POLFOTO
Foto: Peter Hove Olesen/POLFOTO
Lyt til artiklen

Fra jeg var en helt lille dreng, der legede med min ven Peter i skoven bag hans forældres hus, vidste jeg, at jeg skulle være soldat. Jeg er barn af 80’erne og blev i høj grad formet af den amerikanske kultur, der skyllede ind over landet i de år. Filmindustrien og Sylvester Stallones svulmende overarme var fascinerende for en knægt med små soldaterdrømme. Instruktøren Oliver Stones mesterværk ’Født den 4. juli’ med Tom Cruise i hovedrollen efterlod mig også med oplevelsen af kammeratskab, loyalitet og fædrelandsfølelse.

Jeg blev på godt og ondt påvirket af amerikansk popkultur og så disse stjerner som helte. Men de mange Hollywood-producerede krigsfilm forklarede også meget sjældent, hvorfor man som nation går i krig. Den væbnede konflikt var bare et faktum. Og fjenderne var ganske klare. Den præcis årsag var mindre vigtig.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her