Allerede i starten af 1990'erne begyndte danske FN-soldater at vende tilbage fra Balkan med frygtelige oplevelser i rygsækken. I det nye årtusinde kom de hjem fra Irak og Afghanistan, hvor Danmark for første gang siden 1864 havde været i egentlig krig. Det var dog først oktober 2010, at landet fik sin første særskilte politik for krigsveteraner.
Foto: Martin Lehmann (arkiv)

Allerede i starten af 1990'erne begyndte danske FN-soldater at vende tilbage fra Balkan med frygtelige oplevelser i rygsækken. I det nye årtusinde kom de hjem fra Irak og Afghanistan, hvor Danmark for første gang siden 1864 havde været i egentlig krig. Det var dog først oktober 2010, at landet fik sin første særskilte politik for krigsveteraner.

Klummer

Dette er en klumme. Klummen er udtryk for skribentens holdning.

100 måneder med veteranpolitik: Du kommer hjem, og så er 'fjenden' pludselig bare en, du ikke har drukket dialogkaffe med endnu

Der skulle flere krige, snesevis af døde soldater, utallige mareridt fra slagmarken og en Cavling-vindende artikelserie til, før Danmark i oktober 2010 fik sin første veteranpolitik.

Klummer
FOR ABONNENTER

Jeg har et plastikkort i min pung, hvorpå Forsvarsministeriet har skrevet, at jeg er veteran. Nedenunder bekræftes det på engelsk: »The bearer of this card is a War Veteran«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts