0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vi bør styre uden om midten i dansk politik

Når éns liv som mit afhænger­ af den førte politik­, er ræset mod midten­ et seriøst problem.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mogens Flindt
Foto: Mogens Flindt
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I sidste uge sluttede seneste sæson af ’Gift ved første blik’, og én skilsmisse kom bag på DR’s eksperter: Michael og Pernille, der ellers virkede som et perfekt match. Der var bare det, at Michael stemte på Enhedslisten, mens Pernille undervejs i serien tog sin navnesøster fra Nye Borgerlige i forsvar. Hverken programmets parterapeut eller parret selv havde forudset, at politisk uenighed kunne blive en dealbreaker. I Danmark har vi nemlig et ideal om, at den slags ikke skal slå skår i private relationer. Som Pernille giver udtryk for til dr.dk: »Det er for mig lige meget, om min partner er enig med mig eller ej, så længe han er villig til at være nysgerrig på andres holdninger og meninger på en ikkedømmende måde«.

Ideen om mødet på tværs af politik kan vel spores til 1700-tallets borgerlige offentlighed, som Habermas har beskrevet. Dette diffuse sted, hvor frie, lige mennesker afprøver synspunkter på hinanden, hvor vi finder en ’midte’ hinsides blokpolitik, forbliver sagnomspundet. Inden for en kortere årrække har vi haft Ny Alliance (2007-09) og Borgerligt Centrum (2009-11), der begge proklamerede et midteroprør mod blokpolitik, mens Alternativet blev født i 2013 af et ønske om at være grønne frem for røde eller blå. Kristendemokraterne har brugt strategien i årtier. I f.eks. 2004 skrev den daværende formand i Kristeligt Dagblad, at partiets midterpolitik »sikrer, at dansk politik ikke fuldstændigt knækker sammen under vægten af to tunge blokke«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang