Madbranchen har historisk været præget af enorm ulighed. En fortælling for 17 år siden viser hvorfor.

Mette Mølbak: Da jeg havde Claus Meyer og Camilla Plum i røret var det et historisk øjeblik

Arkivtegning  Philip Ytournel
Arkivtegning Philip Ytournel
Lyt til artiklen

En mørk novemberdag for mange år siden sad jeg i Politikens redaktionslokale og skulle prøve at holde styr på to uenige parter. De sad ikke over for hinanden, men var i røret på skift. De uenige parter var den indflydelsesrige selvlærte kok Camilla Plum og den gastronomiske entreprenør Claus Meyer.

Min opgave var at skrive om det. 18. november 2004 skulle Claus Meyer sammen med en række andre prominente kokke fra hele Norden mødes til et symposium på den forblæste Nordatlantens Brygge på en ny restaurant ved navn Noma. Udkommet blev Det Nye Nordiske Køkkenmanifest, der lagde hele grundstenen for den gastronomiske revolution, restaurantpriser, foodieturisme og new, nordic, cool Copenhagen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her