Revolutioner har det med at æde deres egne børn. De starter som et oprør mod undertrykkelse, men muterer siden og bliver selv undertrykkende. Således også wokerevolutionen.

Den hysteriske wokerevolution er i fuld gang med at smadre alt for sig selv

Arkivtegning
Arkivtegning
Lyt til artiklen

Woke er ikke én uniform størrelse. Det er en fragmentarisk, identitetspolitisk snebold, som startede med at rulle i de afroamerikanske miljøer i USA, hvor udtrykket woke første gang blev brugt om bevægelsen i 2014, og hvor det handlede om racespørgsmål. Siden rullede snebolden sig større og adopterede hele den identitetspolitiske dagsorden. Woke handler nu både om race, oprindelige folk, kolonialisme, kvinderettigheder, #MeToo, LGBT+ – og efterhånden også om klimakampen. Selvbilledet på at være ’woke’ er antitesen til den stereotyp, man ynder at prygle på: den hvide, gamle, heteroseksuelle, ciskønnede mand, som i wokenarrativet med altovervejende forventelighed er en klimafornægtende, racistisk, misogyn og trans- og homofobisk boomer.

Lad mig som indgangsbøn slå fast, at jeg finder kampen mod diskrimination og for inklusion i alle afskygninger helt fundamental. Som homoseksuel er jeg aktiv deltager i LGBT-bevægelsen, som har gjort store landvindinger for seksuelle minoriteter, transkønnede og nonbinære i Danmark, og som fortsat kæmper kompromisløst for ligestilling, for hvilket den fortjener uvisnelig hæder.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her