To bøger konfronterer læseren med otte af de største filosoffer fra det 20. Århundrede

Kim Skotte: Jeg troede, jeg var blevet for gammel til spørgsmål som 'hvem er jeg?' Men så læste jeg to bøger om filosoffer med superkræfter

Arkivtegning  Philip Ytournel
Arkivtegning Philip Ytournel
Lyt til artiklen

De seneste uger har jeg de fleste aftener tilbragt en times tid i godt, filosofisk selskab med Wolfram Eilenbergers bøger ’Troldmændenes tid’ og ’Frihedens ild’ om to epoker i det 20. århundredes filosofi.

’Troldmændenes tid’ fokuserer på Ludwig Wittgenstein, Martin Heidegger, Walter Benjamin og Ernst Cassirer, der på forskellige måder var udfordret af frembrusende modernitet, det nye ’massemenneske’ og den store meningsløshed som rungede efter Første Verdenskrigs ufattelige slagtehus. Efter filosofiens ’herrelandshold’ træder kvinderne i ’Frihedens ild’ ind på scenen i skikkelse af Simone Weil, Hannah Arendt, Simone de Beauvoir og Ayn Rand.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her