Normløshed kan ikke danne grundlag for et frit samfund. Heller ikke i undervisningslokalerne på universiteterne.

Konservativ professor: Der hersker ikke længere megen tvivl om, at studerende ofte holder sig tilbage, fordi de føler sig utrygge

Tegning Mette Dreyer
Tegning Mette Dreyer
Lyt til artiklen

Ligesom andre konservative universitetsprofessorer, der ønsker talefrihed i undervisningen, var jeg engang imod at skabe en stemning i undervisningslokalet, hvor de studerende føler sig beskyttet mod udtalelser, som de finder følelsesmæssigt ubehagelige – fra ’mikroaggression’ til politiske perspektiver, der afviger fra den nuværende liberale ortodoksi.

Jeg havde den opfattelse, at etableringen af disse såkaldte safe spaces eller trygge rum ville være at barnliggøre de studerende ved at afskære dem fra udtalelser, som de kunne synes var den mindste smule ubehagelige. Jeg mente, at et af målene med undervisningen vel også måtte være at gøre de studerende ilde til mode.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her