Politiken blev advaret om problemer med fotograf Jan Grarups fortællinger allerede for 22 år siden, men dengang valgte man at sidde advarslen overhørig. Eller rettere. Man skød budbringeren, og det var mig. Jeg havde skrevet et kritisk debatindlæg til Politiken om Jan Grarups prisvindende serie fra 2000 om ’Drengene fra Ramallah’ jeg har sat dette i citationstegn, der viste sig ikke at holde vand, men i stedet for at bringe indlægget hængte Politiken mig offentligt til tørre i en klumme, skrevet af Læsernes Redaktør (link åbner i e-avisen). Det vender jeg tilbage til.
Når jeg overhovedet bringer emnet op her 22 år efter, er det, fordi jeg igen bliver udstillet af Politiken. Avisen har netop offentliggjort en kritisk rapport om manglende faktatjek af Jan Grarups historier fra Rwanda og Ukraine. I den forbindelse kommer avisen med en beklagelse til læserne, og her bliver jeg af en eller anden grund nævnt, selvom jeg ikke indgår i rapporten. Avisens undersøgelse starter i 2009. Min oplevelse foregår otte år tidligere.