Forestillingerne om hvordan ældre mennesker ser ud og opfører sig hører til blandt de mest klichéfyldte overhovedet. For de såkaldt ældre og gamle er en uhyre divers gruppe.

Henrik Palle: Jeres forestillinger om gamle og ældre er noget bedaget vrøvl

Arkivtegning Mette Dreyer
Arkivtegning Mette Dreyer
Lyt til artiklen

For ganske nylig sad jeg sammen med min ældste datters tre og et halvt-årige tvillinger og så noget fjernsyn med den altid veloplagte og fortræffelige Sigurd Barrett. Der var blandt andet en sang, som handlede om ’Morfar fortæller’ – og den er sød og sjov og rørende, fordi den kærligt beretter om generationsmødet, og hvad der kan komme ud af dette.

Ikke desto mindre rang en næsten tinnitus-agtig mislyd i mit øre bagefter. Sangen slutter nemlig med, at den ’gamle’ morfar falder i søvn i sin stol før barnebarnet. For sådan er det jo med de lidt ældre mennesker. De er sådan lidt smånarkoleptisk søvnlabile; bedst som man sidder og snakker med dem, viser de sig at snorkboble med alt til slumrefaget henhørende, inklusive spytbobler i mundvigen og hvislende næsehår.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her