Hvad vil du være, når du bliver stor? Dette tilsyneladende uskyldige spørgsmål har hjemsøgt mig fra barndommen. Nu, som voksen med en læreruddannelse i hånden, står jeg med en uomtvistelig erkendelse: Jeg skal ikke være lærer – det er ikke mit kald. Jeg vil være journalist, og jeg er blevet optaget på min drømmeuddannelse. Men denne beslutning har tvunget mig til at stille et vigtigt spørgsmål: Hvorfor drømmer vores børn ikke længere om at blive lærere?
Den alarmerende nedgang i optagelsen til læreruddannelserne, især på steder som Bornholm, hvor uddannelsen næsten er forsvundet, kræver vores opmærksomhed. Hvorfor sker dette? Fordi vi som samfund systematisk har undladt at værdsætte vores lærere og pædagoger. Centralisering og besparelser har kvast lysten til at tage en uddannelse, der tidligere blev set som en stolt vej til at forme fremtiden.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.