Debatindlæg afMads Olsen

Folketingsmedlem for SF

Specialskoler skal ikke ses som en endestation eller en ’parkeringsplads’ for børn, der falder udenfor, men som et redskab til at hjælpe børn med særlige behov for at trives og eventuelt vende tilbage til fællesskabet.

Mit liv blev forandret på specialskolen – nu er jeg folketingsmedlem

Lyt til artiklen

Vi skal holde op med at tale om specialskolebørn, som nogle, der nødvendigvis har brug for at komme i et ’specialsamfund’ bagefter. Specialskolen er trods alt ikke en livstidsdom. Lad os i stedet snakke om specialskolen, som noget der kan ruste eleverne til det ’normale’ samfund, og endda til folkeskolen igen.

Den målsætning deler jeg desværre ikke med KL’s næstformand i Børne-og Undervisningsudvalget, Morten Thiessen (K). I en artikel om inklusion siger han, »Vi gavner ikke børn ved at skille dem ud fra de andre, for der findes ikke noget specialsamfund at slippe dem fri i bagefter«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her