Debatindlæg afLone Boldt

Bestyrelsesmedlem i foreningen Svær Autisme og mor til barn med svær autisme

Børn og voksne med svær autisme nævnes ikke på store offentlige platforme som sundhed.dk, og man hører sjældent om dem i medierne. Det er problematisk, fordi det skaber et forvrænget billede af autisme.

Når jeg fortæller om min søn til nye bekendte, fortæller jeg, at han har et alvorligt handikap. Jeg fortæller ikke, at han har autisme

Lyt til artiklen

Min søn har svær autisme. I mødet med omverdenen misforstås børn og voksne som ham ofte. Folk har som regel en slags forståelse for autismen, men det er de færreste, der ved, at autisme også kan være en svær funktionsnedsættelse.

Når jeg i mit privatliv fortæller om min søn til nye bekendte, så fortæller jeg, at min søn har et alvorligt handikap. Jeg fortæller ikke, at han har autisme. For hvis jeg først gør det, så mødes han og jeg af forventninger, der ikke stemmer overens med vores virkelighed.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her