Debatindlæg afBenedikte Kudahl

Psykolog og postdoc

Eksplosionen af loppemarkeder er måske nok udtryk for, at flere søger at leve mere bæredygtige liv, men det feberlignende ved markedskulturen ser efterhånden ud til at udvikle sig til et symptom på noget andet.

Det er, som om stemningen på loppemarkederne på Nørrebro er ved at skifte

Lyt til artiklen

Loppemarkedssæsonen er for alvor i gang. Der har allerede været weekender i denne sommer med tre loppemarkeder på samme dag i mit kvarter på Nørrebro. Det er som udgangspunkt en glædelig ting, for jeg har altid elsket loppemarkeder. Jeg har nok især besøgt dem for det hyggeligt nostalgiske ved at kigge på gamle dimser og for det roligt browsende søndagstempo, de typisk foregår i.

På det seneste er det dog som om stemningen ved markederne er ved at skifte. Køberne hyggesnakker mindre og stirrer mere febrilsk rundt fra genstand til genstand. »Der er så meget, man skal nå igennem«, hørte jeg en udmattet kvinde pruste til sin veninde på markedet ved Balders Plads.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her