Jeg er tidligere embedsmand og var kontorchef i Integrationsministeriets indfødsretskontor, da sagen, der førte til tildeling af statsborgerskab til den fynske kvinde Nadine, i sin tid blev behandlet. Nu finder jeg anledning til at blande mig i debatten.
Som beskrevet af flere omgange fik Nadine i 2006 dansk statsborgerskab i forbindelse med, at hun blev adopteret af sin mors danske mand. Statsborgerskabet blev i forbindelse med adoptionen tildelt hende efter grundig overvejelse i Fyns Statsamt og efter kontakt til Indfødsretskontoret. Kontoret tilkendegav, at Nadine var omfattet af indfødsretslovens paragraf 2 A og dermed blev dansk statsborger ved adoptionen, hvis de øvrige betingelser herfor var opfyldt. Fortolkningen af paragraf 2 A har været mangfoldig med god grund, jf. seniorforsker Eva Ersbølls fine gennemgang af bestemmelsen i hendes kronik af 16. august, men uanset var vurderingen i kontoret i 2006, at Nadine var omfattet af bestemmelsen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.