Foto: Claus Bjørn Larsen

Vi redder liv, fordi vi kan. Fordi teknologien tillader det. Fordi mulighederne er der, og fordi det ville føles forkert ikke at bruge dem. I begejstringen over, hvad vi kan, glemmer vi ofte at spørge os selv, hvad det koster. Omkostningerne for dem, der overlever, bliver sjældent regnet med.

Jeg blev født i graviditetsuge 26, 695 gram og 33 centimeter lang. Teknologi holdt mig i live. Det har haft en høj pris

Foto: Claus Bjørn Larsen
Lyt til artiklen

Mit liv begyndte, før jeg var klar til at være i det. Jeg blev født, selv om jeg stadig burde have ligget i livmoderens beskyttende, rolige og fuldendende rum. I stedet blev jeg, umoden og sårbar, lagt i en kuvøse, omgivet af alarmer, slanger og sterile hænder.

Det begyndte i 1995. Tre måneder for tidligt. I graviditetsuge 26. Jeg vejede 695 gram og var 33 centimeter lang. Min krop blev holdt i live.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her