I 1980’erne arbejdede jeg som model for modefotograf Gunnar Larsen. Det var en tid præget af glamour, rejser og internationale møder – ikke mindst med unge kvinder fra USA, som jeg mødte i Paris’ modeverden.
Samtidig havde jeg en amerikansk kæreste, som jeg flyttede sammen med på Manhattan – som jeg dog hurtigt forlod. Jeg mødte ham, mens han var udvekslingsstuderende i Danmark, hvor han blev, indtil han havde fundet noget, han kunne tage med hjem til USA – et trofæ.
Disse erfaringer lærte mig meget om amerikansk kultur – en kultur, jeg i dag genkender i Donald Trumps adfærd. Forestillingen om, at succes kan opstå fra den ene dag til den anden; at man kan få en idé i søvne og vågne op til, at den pludselig er blevet til virkelighed, er dybt forankret i den amerikanske selvforståelse.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.