Der er noget bemærkelsesværdigt ved timingen. I årevis har Europas nationalistiske partier fortalt os, at migration er kontinentets største problem. De har sagt, at EU ikke kunne beskytte sine ydre grænser. At asylsystemet ikke fungerede. At mennesker uden lovligt ophold ikke blev sendt hjem. Og de har kritiseret EU for ikke at tage udfordringerne alvorligt.
Mange europæere har lyttet. Og mange europæere har haft gode grunde til at være bekymrede. Derfor er det også værd at bemærke, hvad der er sket de seneste år. EU har vedtaget en ny migrations- og asylpagt. Vi styrker de ydre grænser. Vi har i dag vedtaget nye regler for hjemsendelser. Og vi bygger et fælles europæisk system, der skal sikre, at mennesker uden ret til ophold faktisk forlader Europa.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
