Firkløverregeringen blev dannet efter historisk lange forhandlinger, hvilket jeg tilskriver et historisk komplekst sammensat folketing og endog meget høje ambitionsniveauer fra de involverede partier. Jeg er stolt af resultatet, der i mine øjne emmer af den moderate grundtanke, at det tjener Danmark bedst at lade blokpolitikken stå som en historisk parentes og i stedet blande de bedste elementer fra flere politiske tilgange. I Moderaterne kalder vi denne syntese lilla, men bag det ligger der stærke elementer af grøn omstilling, rød social ansvarlighed og blå vækstpolitik.
Nu kan jeg så læse i Politiken, at mine gode kolleger i SF ved politisk ordfører Sigurd Agersnap og finans- og skatteordfører Sofie Lippert udlægger denne syntese som et opgør med 30 års økonomisk vanetænkning. Under overfladen er jeg langt hen ad vejen enig i deres analyse, men overskriften mener jeg derimod er strammet et nøk – eller ti – for meget.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.