I Politiken lørdag 17.11. diskuteres Ida Johannesens speciale om nydanskere i danske film og de fire gængse roller, de angiveligt placeres i: udstødte, komiske, forbryderiske eller kuede. Specialet omhandler 18 film lavet i perioden 1988-2010. Johannesen har en række væsentlige pointer, som langt hen ad vejen holder vand - ikke mindst fordi forskning per definition er bagudskuende. Jeg mener dog, at det er nødvendigt at få det skitserede billede nuanceret. LÆS ARTIKELDanske film reproducerer fordomme Og så mener jeg, at vi skal lægge den ganske udmærkede film 'Pizza King', som er fra 1999, bag os og se på, hvordan det ser ud nu. Det er nemlig glædeligt, at billedet fra 2010 og til nu allerede har ændret sig. Debatten bør derfor trækkes frem til nutiden: En tid hvor to ud af seks nyuddannede instruktører fra Filmskolens årgang 2011 kommer fra Iran. Diskussionen om stereotyper har været fremme tidligere, men der er en tendens i debatten til at glemme, at der ér eksempler på det modsatte; nemlig at nydanskere spiller helt 'almindelige' roller og ikke er hverken udstødte, komiske, forbryderiske eller kuede.
Et eksempel er skuespiller Dar Salim, som har irakisk baggrund. Han spiller blandt andet skibsreder Lars Vestergaard i spillefilmen 'Kapringen', miljøminister Amir i tv-serien 'Borgen', Benny i spillefilmen 'Magi i luften' og Hans i spillefilmen 'Frit Fald'. Et andet eksempel er Marijana Jankovic, som kommer fra det tidligere Jugoslavien. Hun har blandt mange roller spillet Maxine i spillefilmen 'Beast', Helena i spillefilmen 'Alting bliver godt igen' og Katharina i 'Livvagterne'. Altså igen roller, som hverken repræsenterer udstødte, komiske, forbryderiske eller kuede. LÆS OGSÅDen indestængte serbiske badguy - med pokerfjæset Danica Curcic, som har serbisk baggrund, og som lige er uddannet fra Statens Teaterskole i 2012, bryder også med de fire stereotyper, hun har netop haft sin første hovedrolle i forestillingen 'Lulu' på Det Kongelige Teater. Dejan Cukic kommer oprindeligt fra det tidligere Jugoslavien og spiller blandt andet bestyrelsesformand Alf Thyregod i tv-serien 'Lykke', Simon i spillefilmen 'Simon og Malou', Martin Egholm i tv-serien 'Lærkevej', teaterinstruktør Marko i tv-serien 'Forestillinger'. Alle sammen roller, som mange andre, uanset farve, kunne havet spillet. Jeg går ud fra, at de har valgt Cukic, fordi han i de forskellige scenarier har været den bedste til rollen. I den dansk-svenske tv-serie 'Broen' spiller Miodrag Stojanovic bombetekniker og Said Legue politibetjent i Sverige. Ingen af rollerne er udtryk for nogen af de fire stereotyper. I Politiken lørdag 17.11. påstod Manyar Parwani, at der ikke er nok talent blandt nydanske skuespillere, at vi mangler en nydansk Ulrich Thomsen, og at Lars Mikkelsen og Jens Albinus kan noget helt særligt. LÆS OGSÅ»Nydanske skuespillere skal ikke have særbehandling« Det kan de bestemt, og det er korrekt, at mange skuespillere ser mindre talentfulde ud, når de står ved siden af de tre - det gælder for både nydanskere og etniske danskere, som ikke har 25 års skuespilerfaring bag sig. Når det så er sagt, så mener jeg, at præstationerne fra Salim, Curcic, Cukic, Jankovic, Stojanovic og Legue - og alle de andre dygtige skuespillere med etnisk minoritetsbaggrund - med al tydelighed viser, at talentet er der i dag. Både Dar Salim og Ulrich Thomsen var i øvrigt begge nomineret til en Bodil i 2009 for bedste mandlige hovedrolle - prisen gik til Jakob Cedergren. Marijana Jankovic blev nomineret til en Bodil for bedste kvindelige birolle i 2011. Jeg tror, udviklingen kan fremmes, hvis både castere, instruktører, producere og andre i højere grad forsøger at være farveblinde, når der skal castes. LÆS OGSÅUden nydanskere går Danmark i stå Caster man til Dirch Passer, er det vældig oplagt at lede blandt etniske danskere. Caster man derimod til ven, kæreste, morder, professor eller førsteelsker, kan man indkalde både etnisk danske og nydanskere … og også Cyron Melville, der har en amerikansk far, og David Dencik, der er svensk. Rollen går til den, der leverer varen bedst. Publikum tager imod det uden problemer. De er vandt til, at nyhedsoplæsere, naboer, meteorologer og alle mulige andre er både etnisk danske og nydanske - det forstyrrer ikke forståelsen af morgendagens vejr. Jeg taler ikke for kvoter eller særbehandling. Jeg taler om talent, der ikke skal tabes pga. en forældet og snæver fortolkning af, hvad en dansk mand/kvinde er. Denzel Washington har reddet verden gang på gang på det store lærred uden at skulle forklare sit ophav med rødder i slaveriet. Amerikanerne - og de fleste af os andre - ser en amerikaner - blot en sort en af slagsen. Vi har i Danmark Manu Sareen - en nydansk mand - som ligestillingsminister i den virkelige verden. Når vi er klar til det, er jeg sikker på, at vi også er klar i fiktionens verden.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.