Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning:  Jørn Villumsen

Tegning: Jørn Villumsen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

17-årig blogger: Vores drukkultur er syg

Blogger Thomas Korsgaard og studerende Caroline Stage debaterer unges drukkultur.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære Caroline, debutalderen skal op

»Vi har sikkert begge hørt den der med, at ’man kan godt have det sjovt uden alkohol’. Årtiets største løgn – hvis du spørger den danske ungdom – officielle europamestre i druk – og resten af det danske samfund for den sags skyld. Se bare på festlighederne i Prag! Vi fester sikkert også begge løs de fleste weekender. Det er herligt. Men det er også bekymrende. For når danske unge drikker så meget, som de gør, tyder det på, at vores alkoholkultur er gået over gevind. Har man sagt hygge, har man også sagt alkohol, og der er ekstrem alkoholfiksering i Danmark. De fleste unge får deres alkoholdebut som 13-14-årige. Den massive fokusering på alkohol i vores samfund gør det til noget spændende, der skal prøves hurtigst muligt. Vi rykker grænserne endeløst med vores drukkultur. Jeg tror, at man skal satse på at få udskudt debutalderen nogle år i første omgang med nogle initiativer, der sætter nye toner for, hvordan vi ser på alkohol. Fjern alkoholreklamerne i det offentlige rum, som man har fjernet tobaksreklamerne, diskutér alkoholkultur med elever og forældre i 7. og 8. klasse og få på den måde bugt med den skæve alkoholkultur. Ellers tror jeg, vi ender med nogle samfundsmæssigt kolossale tømmermænd«.

Mvh.
Thomas

LÆS OGSÅ

Kære Thomas, tro på de unge

»Aviserne fortæller os om den snævre gruppe af unge, der hærger, drikker sig fra sans og samling og viser Danmarks værste side i Prags gader. Her kan vi hurtigt blive enige om, at den hovedløse ansvarsfralæggelse er et kæmpe problem. Med forbudsmaskinen på fuld ydeevne lovgiver vi ud fra laveste fællesnævner. Hvad med i stedet at tro på, at unge mennesker ikke er uduelige og hjælpeløse? At unge mennesker via oplysning og information kan styre alkoholforbruget. Lad os holde fokus på fåtallet af problemer og ikke behandle alle som svagelige, der ikke kan træffe deres egne valg. Du skriver, at unge er 13-14 år, når de får deres alkoholdebut. Trods den nuværende lovgivning formår de unge altså stadigvæk at skaffe alkohol. Forældre og værger skal gøre det, de er bedst til – sætte grænser og passe på deres børn. Samfund, skole, og myndigheder skal bidrage med oplysning. Men den evindelige trang til at opdrage og begrænse vores ret til at leve og tænke selv er kvalmende. Stikket skal trækkes i forbudsmaskinen. Målet om det risikofrie samfund, hvor vi alle drikker kildevand og spiser speltboller, skal lægges på hylden. Ellers ender vi som åndsfraværende stereotyper, der har samfundsautomatpiloten slået til og hjernen fra. Dér kan du på sigt tale om samfundsmæssigt kolossale tømmermænd«.

Du genskaber ikke moraleni samfundet ved at fortsætte forbudsmanien, men ved at kræve ansvar fra folk

Mvh.
Caroline

Kære Caroline, vil du bare lade stå til?

»Kom nu ind i kampen. Du lyder som alle de andre inde på Borgen; alle anerkender, at der er et problem, men ingen tør gøre noget. Vi hverken kan eller bør forbyde alkohol. Men vi kan forhåbentlig blive enige om, at alkoholstatistikkerne for os unge er direkte pinlige. Du får det til at lyde, som om jeg ønsker mig, at hele den danske ungdom går i afholdenhed og holder sig til de kristelige foreningers sodavandsdiskoteker, det gør jeg ikke. Men filmen knækker altså, når vi ser alkohol hos 13-14-årige børn. Som du selv siger, kan 13-14-årige sagtens skaffe alkohol, selv om de ikke kan købe det. Og hvorfor? Fordi de voksne, du taler om, der skulle forestille at tage ansvar og sætte grænser for de unge, selv køber alkoholen for dem, eller fordi kasseekspedienten ikke tjekker ID. Reglerne er ufatteligt nemme at omgås. Det er lige så almindeligt som at få mor og far til at købe en plade chokolade eller det seneste Anders And-blad med. Vi er nødt til at sætte rammer og grænser som samfund og starte med at fjerne alkoholen fra det offentlige rum. Jeg kan ikke finde ud af, hvilken alkoholkultur du ønsker dig? Den, vi har nu?« .

Mvh.

Thomas

LÆS OGSÅ

Kære Thomas, vil du videoovervåge folk?

»Jeg ønsker ikke at definere nogen bestemt alkoholkultur. Det er op til den enkelte at gøre. Du nævner selv gang på gang, at de 13-14-årige sagtens kan skaffe alkohol. Både igennem butikker og forældre. Derfor må vi hurtigt kunne enes om, at forbudspolitikken har fejlet – og at en yderligere stramning ikke vil føre til en adfærdsændring hos de unge. Men skal vi regulere imod, hvad forældre i fremtiden skal købe? Skal vi have videokameraer i alle hjem, der sørger for, at forældre opdrager og opdrager ’rigtigt’? I min verden bliver det et klokkeklart nej. Vi skal ikke have en ’big mother’-stat, der står for børneopdragelse og indkøb. I stedet vil jeg appellere til forældrene om at tage deres ansvar seriøst. Det skal de kunne. Det er for letkøbt, at et forbud mod alkoholreklamer vil løse alle problemer, og her er det netop dig, der lyder som flertallet på Borgen. Med en opfattelse af, at stramninger og forbud løser alt. Vi er arten med den mest udviklede hjerne på planeten. At regne med og kræve, at folk tager vare på sig selv og ikke mindst deres familie, bør ikke være for meget forlangt«.

Mvh.
Caroline

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kære Caroline, vil du have smøgreklamer?

»Mener du virkelig, at alle skal have frihed og ret til en solid brandert – også en 13-14-årig? Jeg er enig med dig og glad for, at du anerkender det som et problem, at vores drukkultur er så altomfattende voldsom, at de danske unge tager til Østeuropa og glemmer virkeligheden i en uges rus. Men du tør alligevel ikke ændre noget. Jeg har en løsning: Lav lovgivningen om, så alkoholen ikke bliver markedsført på kæmpebannere direkte til unge mennesker, og så den ikke står linet op ved siden af havregryn i supermarkedet som en almindelig hverdagsting. Initiativer, der måske ikke vil fjerne problemet, men sende et signal om, hvad samfundet synes om vores ekstreme alkoholforbrug. Man har lovgivet om det før – nemlig omkring rygning, og jeg går ikke ud fra, at du savner de lokkende reklamer med lækre modeller med en smøg placeret sexet i mundvigen?«.

Mvh.

Thomas

Kære Thomas, du er smådiktatorisk!

»Jeg bekymrer mig, når man i en alder af 17 år allerede går med smådiktatoriske tendenser: Har lysten til at regulere, administrere og styre folks liv med fast jernnæve. Samfundet har pligt til at oplyse folk om eventuelle farer ved blandt andet alkohol. Forældrene har pligt til at opdrage, drage omsorg og holde styr på deres børn, indtil de er gamle nok til at varetage egne interesser. Min bekymring vokser især, når jeg tænker på, hvad I vil regulere og forbyde næste gang. For hvornår er nok nok, Thomas? Stopper legen efter stramninger på alkohollovgivningen, eller skal jeg gå rundt i mit semibeskyttede samfund og frygte for, at du en dag har fået fritimer fra skole, keder dig og finder nye ting, der ikke passer ind i glansbilledet? Hvad med sukker? Fedt? Manglende motion? Skal de buttede i trædemøllen en halv time om dagen, fordi Sundhedsstyrelsen har fundet ud af, at de gyldne 30 minutter øger livskvaliteten og levetiden? Hvor er grænsen?«.

Mvh.
Caroline

Kære Caroline, drop følelsesangreb!

»Det er ærgerligt, at du hellere vil bruge tid på at komme med følelsesmæssige angreb i stedet for at holde dig til det, diskussionen handler om. Jeg forstår ikke helt, hvad du mener, og forstår ikke, hvad du mener med din liberalistiske opfattelse af frihedsbegrebet. Du synes, det er en typisk venstrefløjsmentalitet at ville regulere, forbyde og lovgive omkring alting. Men hvorfor er det, man ikke må efterlyse moral i vores samfund? Jeg tror, det er, fordi vi på nogle måder mangler dén moral – måske er den forsvundet i en brandert? Det viser det med stor tydelighed, når du som ungdomspolitiker går ud og accepterer, at en 13-14-årig skal have lov til at drikke sig i hegnet. Forleden læste jeg en artikel om alkoholmisbrugere, der har problemer med at slippe ud af deres misbrug, fordi det anses som normalt i Danmark at drikke en lille én – om det så er morgen, middag, aften, mandag, fredag eller søndag. Hvor går grænsen? Til slut vil jeg bare stille, roligt og ganske udiktatorisk opfordre til, at vi tager nogle små skridt mod at ændre den kultur«.

De bedste hilsner
Thomas

LÆS OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kære Thomas, vi må kræve, at folk agerer

»Du genskaber ikke moralen i samfundet ved at fortsætte forbudsmanien, men ved at kræve ansvar fra folk. Din løsning er sikkert vældig populær, fordi du bilder folk ind, at du kan klare problemerne med et fingerknips. Mit løsningsforslag kræver til gengæld noget af folk. Nemlig at de tager ansvar. Dit trick med at skyde mig i skoene, at jeg accepterer, at 13-14-årige drikker sig i hegnet, er smart. Den onde asociale borgerlige, der vil sende små poder på 13 år på drukferie i Prag og Sunny Beach. Et nemt billede at tegne – men ikke desto mindre komplet forkert. Jeg synes ikke om, at børn drikker sig i hegnet. Men jeg gentager gerne mig selv; det er et forældreansvar – ikke en statslig opgave. Grænsen for alkohol går dertil, hvor du ikke længere kan styre det. Jeg tager dig hjertens gerne i hånden, så vi sammen kan være bannerførere for et mere ansvarligt alkoholindtag i Danmark. Men det kræver, at vi forventer noget af folk. Din antialkohols-reklame-løsning giver folk en to minutter kortere biografoplevelse. Min løsning gemmer ikke problemet væk, men tvinger folk til at agere – og bekymre sig om sine medmennesker«.

Mvh.
Caroline

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden