Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Den absolutte ytringsfrihed er en illusion

Jeg synes, det er på tide, at vi giver ordet til alle andre end ekstremisterne.

Debatindlæg

Oven på weekendens tragiske hændelser må jeg indrømme, at en stor del af mig bare har lyst til at tage ud på en øde ø med en sivhytte og en fiskestang – uden internetadgang. For jeg er træt.

Træt af mennesker, der synes, at vold og død er svaret på noget som helst. Træt af, at Danmark er ved at oparbejde et rygte ude i verden som dem, der kæmper for retten til at håne og nedgøre andre. Det er ikke ytringsfriheden værdigt.

Træt af, at Vesten hylder sig selv som frihedsforkæmpere, alt imens friheden begrænses. Vores egen i form af øget overvågning og andres i form af ekskluderende handelsaftaler og immigrationspolitik.

At jeg bakker op om menneskers ret til at ytre sig betyder ikke, at jeg vil kæmpe for, at deres specifikke ytringer bliver hørt

Træt af politisk dobbeltmoral, hvor regeringer tager på postulerede korstog for demokratiet og ytringsfriheden med hundredtusindvis af dræbte civile og totalt kaos til følge, samtidig med at de handler med og udviser stor respekt for lande, der næppe kan påklistres mærkatet demokratisk eller tilhængere af ytringsfrihed i det format, der kæmpes så hårdt for på den hjemlige bane.

Jeg er træt af, at skræmmebilleder styrer og tilsyneladende er ved at vinde kampen om, hvilken verden jeg skal leve i. Verden er rigere end nogensinde før, og vores overflod burde være grobund for rummelighed og overskud, ikke angst og begrænsninger.

Men måske er jeg i virkeligheden allermest træt af ekstremister. Uanset hvor de kommer fra, og på hvilke fløje de befinder sig. Ekstremister går kun andre ekstremisters ærinde, og deres eneste formål er had.

Jeg synes, det er på tide, at vi giver ordet til alle andre end ekstremisterne. Jeg er stor tilhænger af ytringsfrihed. Autoriteter skal kritiseres, og det gælder både de sekulære og de religiøse. Igen skal kunne sige sig fri.

Men den absolutte ytringsfrihed er en illusion. Den har aldrig eksisteret og gør det heller ikke nu. Som mennesker begrænser vi vores udtalelser mere eller mindre bevidst i mange forskellige sammenhænge. Begrænsningen er en konsekvens af vores medmenneskelige forståelse, og den skal vi være stolte af.

At jeg bakker op om menneskers ret til at ytre sig betyder ikke, at jeg vil kæmpe for, at deres specifikke ytringer bliver hørt. Lige så lidt som jeg vil gå i brechen for nynazister, vil jeg gå i brechen for islamister og islamofober.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden