Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Det er et problem når vi kritiserer nogle modeller for at være for tynde, alt imens vi hylder plus-size modellerne. Det mener debattøren Thomas Bruun Funch, der gør hævder, at debatten bør handle om sundhed, i stedet for vægt. Kilde: politiken.tv / Johannes Skov Andersen og Henrik Haupt

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Hold nu op med at skamme hinandens kroppe ud

Det fører intet godt med sig i sundhedsdebatten, når vi kritiserer hinandens kroppe på de sociale medier.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg har tykke bekendte på Facebook, der ofte deler opslag med ordlyd som »Rigtige mænd kan lide kvinder med former«. De deler også links til mandesider, hvor mænd skriver blogs om, at de også synes, tykke kvinder er smukke.

LÆS ARTIKEL

Samme kvinder brækker sig gerne ud over Facebook, når modemagasinerne har kvinder i stærkt retoucheret tilstand på forsiden. Derudover har mine tykke bekendte det tilfælles, at de ofte dømmer de tynde kvinder som meget usunde og underernærede.

Cover fik skældud for at vise en tynd model, Annette Heick, fordi hun viste forargelse over en tyk dreng

De hylder også gerne plus-size modellerne, når de deler billeder på Instagram uden makeup, og de glæder sig over paparazzibilleder af kendte kvinder, der viser deres naturlige krop frem på stranden. En kvinde med former, appelsinhud og uden makeup er nemlig mere naturlig og mere smuk end en tynd model med sminke.

Jeg har også nogle tynde bekendte på Facebook, der ofte deler opslag som »Man kan godt være tynd uden at være usund« eller »Bare fordi jeg er størrelse 0, er jeg ikke anorektiker«, og ikke mindst »Ville I skrive det samme om en overvægtig?«. Ofte har deres opslag en undertone af at skulle forsvare sig mod den skinny-shaming, der eksisterer på de sociale medier, der i modsætning til fat-shaming er bredt accepteret.

Det er nemlig ikke okay at adressere de overvægtige, men derimod helt okay at skabe hashtags og kritiske virale historier, når tynde kvinder er i medierne.

To konkrete beviser på denne ulighed i debatten kan findes, hvis man sætter Cover-Gate historien, hvor modemagasinet Cover havde en meget tynd model i bladet, over for Annette Heicks opstød over en dreng, der spiste en meget stor bakke pommes frites om bord på en færge. Cover fik skældud for at vise en tynd model, Annette Heick, fordi hun viste forargelse over en tyk dreng.

Det handler ikke om at være tyk eller tynd, men om hvorvidt der er et generelt samfundsproblem med sundheden

Et andet eksempel er en artikel fra DR.dk, hvor den tidligere sundhedsordfører for SF, Özlem Cekic, udtalte, at vi skal passe på med at fremme det forkerte billede af, hvordan en sund krop ser ud. Udtalelsen faldt i forbindelse med et forslag om at udstikke bøder til magasiner, der benytter sig af tynde modeller. Özlem nævner ikke tykke modeller med et eneste ord.

Men kroppens sundhed kan ikke ses med det blotte øje, da de tykke kan være sunde, fordi de har en bestemt kropsbygning, og de tynde kan være usunde, fordi de har meget fedt om organerne.

LÆS ARTIKEL

På trods af min elevatorvægt er jeg aldrig selv blevet kritiseret for det. Jeg har derimod oplevet flere gange at få spørgsmålet: »Er du ikke ved at blive tynd?«. Men jeg har aldrig fået spørgsmålet: »Er du ikke ved at blive tyk?«. Jeg har aldrig rigtigt tænkt over, hvorfor det var relevant for andre at vide, om jeg var ved at blive tynd.

Men det er jo helt sikkert heller ikke det, der i sandheden bliver spurgt om. Der bliver indirekte spurgt, om jeg har det godt, da pludseligt vægttab kan være en indikator på mange forskellige problemer, der ikke nødvendigvis bunder i en spiseforstyrrelse.

Mange overvægtige bliver overvægtige på grund af depression, stress eller andre psykiske problemer, der gør, at de føler trang til at spise. De bliver det ikke, fordi de bare er ligeglade og gerne vil gå på kompromis med deres livskvalitet. Men det er tilsyneladende kun okay at spørge bekymret til en persons velvære, hvis man er tynd, ikke hvis man er tyk.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi skal ikke skamme hinanden ud. Det er umenneskeligt, usmageligt og fører intet godt med sig i sundhedsdebatten. Men jeg føler alligevel en trang til at kritisere alle dem, der kritiserer andre, for hvad skal de egentlig blande sig for?

Det handler ikke om at være tyk eller tynd, men om hvorvidt der er et generelt samfundsproblem med sundheden, når vi enten er for tykke eller for tynde.

Men selv hvis det bliver til et samfundsproblem, har man så ret til at blande sig i, hvordan andre mennesker, vi ofte slet ikke kender, lever deres liv? Det mener jeg ikke.

Faktisk mener jeg, at blander man sig i andres liv, er det, fordi man har problemer med at forholde sig til sit eget.

Har jeg ret i den antagelse, så har de, der kritiserer andres kroppe, mere at tage sig til ved at kigge indad, end de har ved at kigge udad.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden