Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I folkeskolen findes der mange unge som autistiske Niklas

Unge med særlige behov skal også have en chance for at bestå afgangsprøven.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I ’Aftenshowet’ inviterede Lars Løkke Rasmussen til frokost på Marienborg. Han ville gerne række hånden ud til de unge, der falder fra, når de går fra folkeskolen til ungdomsuddannelserne. Men nogle unge falder allerede fra i folkeskolen. For at afslutte afgangsprøven skal de unge forberede sig til 18 prøver i 9. klasse.

For unge med særlige behov er 18 prøver uoverskueligt, fordi de bruger store mængder af energi alene på at være til stede i skolen.

Niklas har autisme; for ham er afgangsprøven målet med folkeskolen. Han vil, som andre unge, gerne videre på en ungdomsuddannelse. Jeg ser, hvordan han kæmper en hård kamp for at nå sit mål.

Niklas kæmper mod lyden af regn på ruden, et lidt for koldt klasselokale, to drenge, der tjekker mobilen, og mærket bag i hans trøje, som kradser ind i huden. Han kæmper for at holde opmærksomheden på mig, når jeg underviser.

Niklas er konstant i højeste beredskab, hans hjerne er på overarbejde. Han bruger hurtigt sin energi; allerede midt på formiddagen mangler han overskud og bliver træt. Hvis jeg presser ham, bliver han stresset, gal, banker hovedet ind i væggen og går sin vej. Jeg ved det, så jeg presser ham ikke.

Gør afgangsprøven fleksibel, så unge som Niklas får mulighed for at tage prøven over 3 år

Min opgave er at forberede Niklas og andre unge til at tage afgangsprøven. Det gør jeg med glæde, men jeg oplever gang på gang, at de unge opgiver og springer fra prøven. De unge står tilbage med en oplevelse af at være en fiasko. Det er min opgave at skabe succeser, ikke fiaskoer. Ellen Trane Nørby bør give unge med særlige behov mulighed for at tage en afgangsprøve.

LÆS KRONIKEN

Gør afgangsprøven fleksibel, så unge som Niklas får mulighed for at tage prøven over 3 år. Niklas er god til læsning, retskrivning og mundtlig engelsk, så de fag kan han afslutte allerede i 8. klasse. Problemregning, skriftlig fremstilling, fysik/kemi og mundtlig dansk kan han afslutte i 9. klasse. I starten af 10. klasse kender han udtræksfagene og kan forberede dem sammen med projektopgaven.

I folkeskolen findes mange unge som Niklas. De fleste af os kender en nabo, en søster eller en bekendt, der har et barn, som behøver lidt mere tid og en klarere struktur. Skolerne har ændret undervisningen, så der er plads til unge som Niklas. Det er på høje tid, at Ellen Trane Nørby gør afgangsprøven fleksibel, så unge med særlige behov også kan gennemføre den.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden