Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Karakterer har været vores målestok, så længe vi kan huske

På mit gymnasium får vi 1.g’ere kun feedback. Det er godt, men også lidt svært.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På forsiden af Politiken 26.1. kunne man læse om karakterernes betydning for gymnasieelevers læring. Skal man fjerne karaktererne, nedtone dem eller bare være ligeglad og fortsætte som hidtil? På Sankt Annæ Gymnasium har vi allerede taget de første skridt i debatten. Her er karakterer i 1.g. på forsøgsbasis erstattet med evaluering og feedback.

Vores 1.g-klasser på Sankt Annæ Gymnasium ligner alle andre. Der er bare lige én lille ting: Vi får ikke karakterer. I stedet øver vi os i at have fokus på læring. Vi skal turde række hånden op. Vi skal turde lære noget. Men det er ikke så nemt, som det lyder. Gennem det meste af vores skolegang har vi fået karakterer. Og nu har de så fjernet dem.

Vi skal turde række hånden op. Vi skal turde lære noget. Men det er ikke så nemt, som det lyder.

Vi har nu i et halvt år forsøgt at vænne os til en ny læringsvirkelighed med feedback og evaluering, og det fungerer faktisk rigtig godt. Alligevel forsøger vi gymnasieelever hele tiden at oversætte evaluering til karaktersproget, som vi kender og forstår. Det er næsten umuligt for os at gøre andet, for så længe vi kan huske, har karaktererne været vores primære målestok. Men måske er der håb for de nye 3.-klasser, hvis karaktererne helt skal fjernes. Måske kan de nye elever så få det fulde udbytte af en sund læringskultur med feedback og læringsansvar.

Fokus på mennesker og karakterer

Ansvar for egen læring er et af mine yndlingsudtryk, for jeg ved, hvad det betyder. Det handler nemlig ikke om, om du har lyst til at møde op, eller om du har lyst til at lave dine lektier. Når man vælger at gå i gymnasiet, vælger man også at møde velforberedt op. Det handler om at turde stille de spørgsmål, der skal til. Det handler om at tage ansvar, hvis man ikke helt forstår det, man arbejder med. Det handler om at tage ansvar for læringskulturen i klassen.

Så hvis en ny læringsvirkelighed skal kunne fungere, skal man have fokus på to ting: mennesker og karakterer. Man skal ikke give børn karakterer fra 3. klasse, og man skal allerede i folkeskolen lære eleverne, hvordan man bidrager til en god klasserumskultur. Så ville det fungere! Så kære politikere, giv os nu kun de strengt nødvendige karakterer, og lær folkeskolebørn god klasserumskultur allerede fra de mindste klasser.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden