Sidste år var jeg i Thailand. En af dagene ankom vi til en naturpark, som bød på orkidé-plantager og elefanter. Her sprang de søde elefanter rundt og spillede fodbold og malede flotte billeder og alt muligt andet fascinerende, som en elefant fra naturens side ikke burde kunne gøre. Da showet var færdigt, var min familie og jeg inde for at se på orkidéerne. På et tidspunkt hørte jeg elefanter i nærheden, og jeg tænkte, at jeg ville gå efter lyden for at se, hvor den kom fra. Bag et kæmpe hegn stod de elefanter, som jeg netop havde set løbe glade rundt og spille fodbold. Ved siden af dem stod nogle thailandske mænd, og i deres hænder havde de tykke lange stokke, som de slog elefanterne med under deres fødder, så elefanterne hylede og trampede i jorden.
Sådan undgår du at mishandle dyr på din ferie Resten af dagen havde jeg den største knude i maven, og en blanding af skyldfølelse og vrede prægede resten af min ferie. Et eller andet sted var jeg jo medansvarlig for elefanternes mishandling. Jeg havde betalt for at komme ind i naturparken. Jeg havde siddet og beundret de søde elefanter og deres nærmest menneskelige evner. Jeg havde nydt showet, som alle andre turister ville have gjort, og hvis det ikke var, fordi jeg netop havde fået et smugkig bag den polerede turistfacade, så havde jeg sandsynligvis stadig været høj på oplevelsen og fortalt begejstret om den ved hjemkomst.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.