Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Jørn Villumsen (arkiv)
Tegning: Jørn Villumsen (arkiv): /Politiken-Tegning

Tegning: Jørn Villumsen (arkiv)

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Vi bør kritisere religiøse påstande på lige fod med alle andre. Ingen skal have forrang på grund af penge eller tradition

Dét er kernen i ateismen, mener formand for Ateistisk Selskab og folketingskandidat for Alternativet. Her forsvarer han, hvorfor Alternativet sagtens kan rumme ham og hans holdninger.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ateismen og det kritiske blik på religion passer fint ind i Alternativet, der netop skal favne mange forskellige syn på eksistensen og det spirituelle. Det modsatte frygter Christoffer Emil Bruun i et debatindlæg tirsdag 27. juni.

Kernen i Bruuns argumentation er min og Ateistisk Selskabs nedladenhed over for religioner og spiritualitet. Den er dog svær at finde eksempler på i den skov af ladede udtryk, der skal navigeres i blandt Bruuns ytringer. Han kalder os »den ateistiske sekt« og mener, at hjemmesiden www.udmeldelse.dk er en »usmagelig mobbekampagne«. Han mener, vores holdninger er »letkøbte«, men kommer dog ikke med detaljer om hvilke holdninger, eller hvorledes de er letkøbte.

Faktisk mener jeg, at ateismen er en ret dyrt købt indsigt og holdning. For livet og verden bliver ekstra kompliceret, når der ingen dogmer er at følge. Og lad os huske på, at ateismen som udgangspunkt kun handler om, at vi ikke tror på andres påstande om, at der findes guder. Men naturligvis er der mere i religionskritikken end det.

Religiøse påstande skal kritiseres på lige fod med alle andre – og ikke have kunstig forrang på grund af penge eller tradition

Generelt virker Bruun til at have misforstået, hvad jeg og Ateistisk Selskab ønsker af udvikling.

Der er plads til alle påstande og ideer om eksistensen og verden. Det, vi ønsker, er en lige vægtning af disse påstande og ideer. En helt lige vægtning. Det vil sige, at religiøse påstande skal kritiseres på lige fod med alle andre – og ikke have kunstig forrang på grund af penge eller tradition.

Kvaliteten af ideer og holdninger skal vurderes efter de samme metoder – således sikrer vi, at de bedste ideer og holdninger trives. Dét er kernen i det ateistiske budskab og (som jeg forstår mit parti) også motivationen for den ny politiske kultur. Følgelig mener jeg også, at en øget sekularisering af det danske system er oplagt politik for Alternativet.

Hvor mange vælgere, der er i den ene eller anden holdning, gider jeg ikke gå ind i. For det bør være sagen fuldstændig uvedkommende.

Alternativet handler om at komme frem til, hvad der er bedst for samfundet – ikke, hvad flest vælgere ønsker. Det har vi andre partier til.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden