»Det burde være muligt at sætte sig ned sammen med medarbejderne og udarbejde en køreliste, hvor der ikke skal tages af borgernes tid eller personalets pause«. (Arkivfoto)
Foto: Thomas Borberg

»Det burde være muligt at sætte sig ned sammen med medarbejderne og udarbejde en køreliste, hvor der ikke skal tages af borgernes tid eller personalets pause«. (Arkivfoto)

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Sosu-assistent: Manglende køretid stjæler fra den tid, jeg skulle bruge hos hr. Jensen

Det ville klæde diverse kandidater til kommunalvalget at gå ud og love befolkningen, at der rent faktisk vil blive kigget på at skabe ordentlige køretider.

Debatindlæg

For ganske nylig offentliggjorde FOA en undersøgelse, som viser, at 2 ud af 3 medarbejdere i hjemmeplejen ikke har nok køretid. Og 16 pct. af dem oplever endda, at køretid slet ikke er en del af deres køreliste. Køretid er den tid, jeg bruger på at køre fra hr. Jensen til fru Sørensen.

Når der ikke er nok af den, betyder det, at tiden bliver taget fra den tid, hvor jeg skulle være hos de ældre. Det synes jeg som sosu-assistent – og måske som kommende ældre medborger, der selv får behov for hjælp og tid engang – ærlig talt er skræmmende. Fordi medarbejderne bliver stressede, men særligt fordi vores ældre borgere landet over ikke får den tid, de er visiteret til.

Jeg har selv engang oplevet følgende, da jeg sad til en jobsamtale. Til samtalen henvendte lederen sig til mig og sagde: »Ja, vi har altså ikke køretider. Så hvad du taber på karrusellen, vinder du på gyngerne«.

Da jeg gik derfra, vidste jeg bare med mig selv, at dér skulle jeg ikke arbejde. Tænk, at man helt åbenlyst kan tillade sådan en arbejdskultur.

Hvis man som leder mere end en gang har hørt fra medarbejderne, at der mangler køretid, så er det nok fordi, der er noget om snakken.

Hvis den planlagte tid i forvejen ikke er optimal, hvordan i al verden skal det så kunne lade sig gøre med uforudsete hændelser?

Det burde være muligt at sætte sig ned sammen med medarbejderne og udarbejde en køreliste, hvor der ikke skal tages af borgernes tid eller personalets pause.

Selvfølgelig kan man ikke planlægge sig ud af alting. Der vil altid være dage, hvor nødkaldstelefonen kimer én ned i en sådan grad, at man overvejer, hvad der mon ville ske, hvis man ’kom til’ at tabe telefonen.

Men hvis den planlagte tid i forvejen ikke er optimal, hvordan i al verden skal det så kunne lade sig gøre med uforudsete hændelser?

Lige om lidt er der kommunalvalg. Personligt synes jeg, at undersøgelsen fra FOA burde få landets nuværende og kommende borgmestre op af stolen.

Selv om valgkamp er tiden, hvor der bliver lovet guld og grønne skove, ville det klæde diverse kandidater at gå ud og love befolkningen, at der rent faktisk vil blive kigget på at skabe ordentlige køretider. Faktisk burde de ikke kun love det. Det burde være noget, der blev taget ganske alvorligt og gjort noget ved.

Jeg tror faktisk, der både vil være bedre ældrepleje og mange stemmer i det.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts