Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Prædiabetiker: Jeg gik stik imod de officielle diabetes-råd og har fået resultater, der taler for sig selv

I august gik jeg hjem fra lægen med en diabetes 2-diagnose. Nu i november slipper jeg for medicin og kontrolbesøg i lægehuset hvert kvartal.

Debatindlæg

I august gik jeg hjem fra lægen med en diabetes 2-diagnose. Nu i november er jeg prædiabetiker, slipper for medicin og kontrolbesøg i lægehuset hvert kvartal. Da jeg fik diagnosen, tog jeg sagen i egen hånd og besluttede mig for at ændre min livsstil.

Men den tykke folder fra Diabetesforeningen blev ikke min vej ud af diagnosen. Det officielle Danmark hænger stadig fast i fedtforskrækkelsen og troen på, at fedtfattig kost og sødemidler er vejen frem for type 2-diabetikere.

Min jagt på vejen ud af diabetes begyndte på Google med søgeordene kost og diabetes 2. Hurtigt landede jeg på en kostvejleders hjemmeside, hvor mottoet ’Sund uden at lide afsavn’ straks fangede mig.

Som inkarneret livsnyder var den blotte tanke om at skulle lide afsavn og spise kedelig mad, der ikke smager af noget, mit største skrækscenarie.

Men jeg var opsat på at nå mit mål, så der var ingen vej uden om en markant ændring i mit liv. De første tre dage uden sukker og dermed også uden mælk i kaffen, uden brød, kartofler, ris og pasta havde jeg en drønende hovedpine.

Min krop blev udsat for en kold tyrker, og det kunne mærkes. Sult og svingende blodsukker er nu en saga blot i mit liv. Jeg spiser mad, der giver et stabilt blodsukker og har aldrig haft det bedre.

Det skal ikke handle om at lide, og jeg er stadig livsnyder

Grønsager i store mængder, linser, bønner og kikærter, fisk, kød og fedt. En sjat piskefløde i kaffen – og hvis det går vildt for sig: flødeskum på toppen af en god kop kaffe, og så er den dessert på plads.

Én gang om ugen spiser jeg et par stykker god chokolade eller en portion lækker chokoladeis. For det skal ikke handle om at lide, og jeg er stadig livsnyder. Resultaterne efter tre måneder sparker røv, for at sige det lige ud.

12 kg mindre af mig og 11 cm mindre i taljen lige rundt om maven, hvor det farlige organfedt har ophobet sig i løbet af mit 51 år lange liv.

Langtidsblodsukkeret, i fagkredse HbA1c, der i første omgang afslørede min diabetes 2 efter en rutinemæssig livsstilsprøve hos lægen, er faldet fra 52 til 39. Kolesteroltallet, det lede af slagsen, LDL er faldet fra 3,4 til 2,6.

Min vej ud af diabetes 2 blev ikke vist af rådene hos lægen og folderen fra Diabetesforeningen. Jeg gik stik imod rådene om at spare på fedtet, og min vej har vist resultater, der taler for sig selv.

Folkesygdommen diabetes 2 hærger landet, og myndighederne skal omstille sig, lytte til den nyeste forskning og stoppe med at hænge fast i en forældet tankegang og råd om kost, der ikke gavnede mig.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden