Stive faggrænser, hierarkiske ledelsesformer og forestillinger om, at man kan forudsige, måle og planlægge fremtiden, præger minutiøst vores samtid. Det afspejles i spillet om karaktererne i det danske uddannelsessystem, hvor 12-tallet er præmien. Men er der en bagside af medaljen? Jeg ønsker at vinde 12-taller. Det har jeg gjort i snart 3 år med rimelig succes, hvilket har udmøntet sig til et gennemsnit over 12 med hurtigstartsbonus vel at mærke. Nogle gange må man nøjes med en 2. plads og modtage et 10-tal. I sjældne tilfælde kan man ende på en 3. plads og modtage det vidtfavnende 7-tal. Ellers er der ingen podieplacering, man har tabt. Mange unge på min alder drikker hjernen ud i weekenderne, rejser på impulsiv ferie eller tager en ekstra fridag, når det første morgenmodul alligevel er aflyst, eller dagen byder på for mange kedelige fag. Om det skyldes dovenskab eller stress, bliver jeg mere i tvivl om, her jo tættere vi kommer på de endelige eksamener.
Det har jeg imidlertid ikke tid til. Jeg vil vinde i spillet om karaktererne, hvor der som i alle andre discipliner er vindere og tabere.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.