I disse dage er halvdelen af landets kommuner ude at finde besparelser på børne- og skoleområdet. Besparelser, som vi ikke ønsker at gennemføre, men vi har et ansvar for at overholde egne budgetrammer, som vi naturligvis påtager os.
Vi har dog en reel frygt for den undervisningsmæssige og pædagogiske kvalitet i vores dagtilbud og skoler, når vi oplever, at der fødes flere børn, og de kommunale budgetter tilsvarende udfordres på samtlige borgernære områder. Nogle af os udfordres yderligere af kravet om, at der maksimalt må være 30 procent børn fra udsatte boligområder i vores daginstitutioner, og andre igen af en stor aktivitet på det specialiserede børneområde, hvor antallet af børn, der har behov for fællesskabets hjælp, stiger.
Vi ved, hvor vigtigt det er, at vores børn og unge bliver mødt med omsorg og den rette faglighed. Vi ved, at veluddannede medarbejdere og gode relationer er afgørende for, at vores yngste borgere lykkes nu og senere i livet. Vi ved også, at vi kun får én chance for at gøre det rigtigt, for der er kun én barndom.
Besparelser og stramme kommunale budgetter betyder en hverdag med knappe normeringer og mange børn i klasserne. Ekstra svært er det for de børn, der har særlige behov, men det påvirker hele børnegruppen/klassen, når der er for langt imellem de voksne, de trøstende ord, den tætte kontakt.
Vi er oprigtigt bekymrede for, om vi kan lykkes godt nok med den vigtige opgave, det er at sikre den yngste generation gode, lærerige og sjove børneår samt forudsætningerne for at træde ind i voksenlivets mange arenaer som kolleger, naboer og forældre.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Du er der næsten
Du behøver ikke et abonnement for at læse artiklen. Det eneste, du skal gøre, er at oprette en profil, og så kan du læse videre.
Opret profilHar du allerede en profil? Log ind her.
Skriv kommentar