0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Merete Pryds Helle: En bæredygtig by lader ikke et lastbiloptog pløje gennem sine grønne åndehuller. Tænk jer om, når I bygger Lynetteholmen

Hvis København for alvor skal være så grøn, som den socialdemokratisk ledede kommune ønsker, skal der tænkes nyt og innovativt. Så nytter det ikke noget kun at kunne se en lastbil for sig, når man tænker transport.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Andreas Haubjerg
Foto: Andreas Haubjerg

Margretheholmens Lystbådehavn på Refshaleøen.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

København Kommune har barslet med en ny kommuneplan for storbyen København under det fængende slogan ’Verdensby med ansvar’. København skal være en »storby for mennesker« med »bæredygtige byløsninger« og »byudvikling med kant«. København, står der i kommuneplanen, skal være CO2-neutral i 2025 og ganske simpelt være en global og national dynamo.

Det lyder vældig godt! Byen skal gøres mere grøn, der skal endda være mere biodiversitet i byen, og »kvaliteten af byens eksisterende grønne områder skal øges til gavn for borgernes livskvalitet, biodiversiteten og for at tilpasse byen til fremtidens klima«.

I denne formulering anes straks en knast. Byen skal tilpasses. Og åh ja, der skal også findes plads til boliger til yderligere 100.000 mennesker. En hel del af de mennesker skal bo på den planlagte Lynetteholm ud for Københavns Havn, og det er det byggeri, der samtidig skal klimasikre byen. Hvilke visioner har København så for denne fremtidsklimasikring? Ja, man ønsker sandelig at køre omkring en million forurenende lastbiler igennem et af Københavns rekreative grønne områder, lige op ad et stort beboelsesområde. Så meget for de visioner om bæredygtighed, beboernes livskvalitet og kvaliteten af byens eksisterende grønne områder.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce