Debatindlæg afSabina Pultz

ph.d., adjunkt ved Institut for Mennesker og Teknologi, RUC

Den tiltagende psykologisering og privatisering af arbejdsløshed indebærer, at afvisninger på jobmarkedet ikke kun opleves som en afvisning af ens objektive kvalifikationer, men også som private afvisninger af ens person. Den udfordring rammer nyuddannede hårdere, da de har ikke den samme faglige ballast eller identitet som andre med erhvervserfaring.

Ph.d. i psykologi: Arbejdsløse fortæller mig, hvordan de bliver mistænkeliggjort i selv de mest intime relationer

Lyt til artiklen

Den relativt nyuddannede akademiker Lea Tolstrup fortæller i Politiken 3.11. om sine oplevelser med det danske dagpengesystem, som hun i to år har befundet sig i uden udsigt til job inden for sit fag. På grund af historier som hendes og på grund af den måde, hun og andre ledige efterfølgende diskuteres i medierne på, er der stuvende fuldt hos studenterrådgivningerne.

Studentervejledere på RUC fortæller mig, at de studerende spørger i kor: Hvad skal jeg vælge, for at jeg kan være sikker på at finde et arbejde, når jeg er færdiguddannet? De vil for alt i verden gerne undgå at blive arbejdsløse.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her