Debatindlæg af Helena Lund

psykolog, Dignity – Dansk Institut mod Tortur

Syriske børns rettigheder bliver igen og igen overtrådt i den nu ni år lange borgerkrig, viser ny FN-rapport. Jeg sidder dagligt over for nogle af de børn, som har mistet deres barndom i krigen.

Psykolog i Dignity: Verdenssamfundet svigter traumatiserede syriske børn, som faktisk kan hjælpes

Lyt til artiklen

»Jeg sørger over min barndom«. Sådan sagde en syrisk pige for nylig i vores klinik på Østerbro, hvor jeg dagligt møder mennesker, som er mærket af krig, flugt og tortur. Pigen er et af de millioner syriske børn, som krigen har frarøvet en barndom. ​

En ny rapport om syriske børns vilkår fra FN’s uafhængige undersøgelseskommission viser, at børns rettigheder dagligt bliver krænket på de værst tænkelige måder i Syrien af krigens aktører. Drenge helt ned til 12-års alderen frihedsberøves af regeringsstyrker og udsættes for tortur. Seksuelle overgreb bliver brugt til at indgyde frygt i befolkningen – herunder også blandt børn. Militante grupper udnytter børn som både soldater og sexslaver.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her