Debatindlæg afLasse Horne Kjældgaard

Professor, dr.phil.

Jeg bilder mig ind, at jeg gjorde en lille smule for andres ytrings- og bevægelsesfrihed, da jeg var med til at foreslå Marianne Stidsen at trække sig fra Det Danske Akademi.

Medlem af Det Danske Akademi: Hvorfor skulle man gide at arbejde frivilligt sammen med én, der mener, at man burde sidde i fængsel?

Lyt til artiklen

Hvis nu min kone forlod mig, fordi hun syntes, at jeg i stigende grad gik rundt og sagde tåbelige ting, ville hun så begrænse min ytringsfrihed?

Det skulle man tro, hvis man lytter til den kritik, som også Politiken har fremført, af de fire forfattere – Jens Smærup Sørensen, Ida Jessen, Astrid Saalbach og Suzanne Brøgger – der har valgt at forlade Det Danske Akademi i protest imod akademimedlemmet Marianne Stidsen. I Politiken og i andre dagblade har de fire modtaget råd om, hvad de burde have gjort, og fået læst og påskrevet, at de da i hvert fald ikke burde have forladt akademiet. Dermed har de nemlig skadet Stidsens ytringsfrihed!

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her