Jeg er født og opvokset i Danmark. Jeg har boet her hele mit liv, fra det begyndte i 1947, og kun været udenlands på ferierejser og enkelte kortvarige vikariater i embeds medfør. Jeg har gået i underskole, mellemskole, realskole, taget realeksamen og efterfølgende studentereksamen, alt sammen på danske skoler og gymnasium. Siden tog jeg medicinsk embedseksamen på Københavns Universitet og har uddannet mig videre på danske – overvejende sjællandske – hospitaler og hospices for at kunne kalde mig speciallæge i anæstesiologi (narkoselæge) og palliativ medicin, dvs. lindring for uhelbredeligt syge – især dem, der snart skal dø.
Min mor var dansk, og min far var dansk. Han var hjemkommet fra England efter tjeneste som RAF-pilot og befrier i Anden Verdenskrig. Under sit ophold i England var han blevet britisk statsborger, så jeg fik samme statsborgerskab. Jeg fik som ganske ung tilbud om at få dansk statsborgerskab, men jeg frygtede at blive indkaldt til militæret, hvilket ville forsinke eller helt afbryde min lægeuddannelse. Desuden var jeg blevet tvunget af min mor til at tage min stedfars efternavn, Steptoe (min rigtige far hed ’Steen’ til efternavn), så det var lidt smart og også nemmere at fortælle interessante og underholdende historier om mit engelske statsborgerskab.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.