Jeg har boet i Danmark hele mit 73-årige liv. Jeg har gået i dansk skole og arbejdet som læge i det danske sundhedssystem. Alligevel kan jeg ikke få dansk statsborgerskab uden at aflægge indfødsretsprøve. Myndighederne mener ikke, at jeg har bevist, at jeg er dansk.

»Absurditeten er total«: Phillip er født og opvokset i Danmark, men kan ikke få statsborgerskab

Lyt til artiklen

Jeg er født og opvokset i Danmark. Jeg har boet her hele mit liv, fra det begyndte i 1947, og kun været udenlands på ferierejser og enkelte kortvarige vikariater i embeds medfør. Jeg har gået i underskole, mellemskole, realskole, taget realeksamen og efterfølgende studentereksamen, alt sammen på danske skoler og gymnasium. Siden tog jeg medicinsk embedseksamen på Københavns Universitet og har uddannet mig videre på danske – overvejende sjællandske – hospitaler og hospices for at kunne kalde mig speciallæge i anæstesiologi (narkoselæge) og palliativ medicin, dvs. lindring for uhelbredeligt syge – især dem, der snart skal dø.

Min mor var dansk, og min far var dansk. Han var hjemkommet fra England efter tjeneste som RAF-pilot og befrier i Anden Verdenskrig. Under sit ophold i England var han blevet britisk statsborger, så jeg fik samme statsborgerskab. Jeg fik som ganske ung tilbud om at få dansk statsborgerskab, men jeg frygtede at blive indkaldt til militæret, hvilket ville forsinke eller helt afbryde min lægeuddannelse. Desuden var jeg blevet tvunget af min mor til at tage min stedfars efternavn, Steptoe (min rigtige far hed ’Steen’ til efternavn), så det var lidt smart og også nemmere at fortælle interessante og underholdende historier om mit engelske statsborgerskab.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her